In 5 stappen meer overzicht, inzicht én structuur in je financiën - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

In 5 stappen meer overzicht, inzicht én structuur in je financiën


Financiën overzicht inzicht en structuur

Mijn blog The Budget Life begon ik als 17-jarige scholier vanuit een passie voor besparen. Ik deelde mijn beste bespaartips, schreef reviews over mijn favoriete budgetproducten en liet zien hoe ik overzicht creëerde in mijn eigen financiële situatie. Door de jaren heen kwam ik erachter dat er een groot verschil zit tussen de begrippen "overzicht" en "inzicht" in je financiën en ontdek ik nog vrijwel maandelijks handige tips, nieuwe tools en processen om slimmer met mijn geld om te gaan.  

Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen de begrippen "financieel overzicht", "financieel inzicht" en "financiële structuur"? En hoe volgen ze elkaar op? Ik leg het je uit in deze blog.

Overzicht, inzicht, structuur... wat zijn de verschillen?

  1. Financieel overzicht: je creëert overzicht in je inkomsten en uitgaven, bijvoorbeeld door een notitieboekje, app of Excel-bestand te gebruiken.
  2. Financieel inzicht: je weet hoe je inkomsten zich verhouden tot (landelijke) gemiddeldes en bent je bewust van uitgavenposten waarop je kunt besparen.
  3. Financiële structuur: je gebruikt handige tools en hebt terugkerende processen die ervoor zorgen dat je inzicht blijft behouden en je helpen om je geld te verdelen over rekeningen, spaarpotjes en je beleggingen.
Om van overzicht, naar inzicht en uiteindelijk een structuur te komen, deel ik 5 stappen die je helpen, inclusief concrete tips waar je vandaag nog mee kunt starten.

Stap 1. Gebruik een middel om overzicht te creëren in je inkomsten en uitgaven

Het begint allemaal bij het creëren van financieel overzicht. Een paar keer per week je bankrekening checken is al een belangrijke eerste stap: zo houd je immers in de gaten wat er binnenkomt en uitgaat. Maar echt overzicht heb je pas als je periodiek (bijvoorbeeld elke week of elke maand) alle inkomsten en uitgaven op een rijtje zet en deze categoriseert

Maak het voor jezelf makkelijk door je uitgaven zoveel als mogelijk te pinnen. Ik betaal eigenlijk nooit contant, omdat ik dan vergeet wat ik heb uitgegeven en waaraan. Door alles te pinnen, kun je altijd je rekeningoverzicht erbij pakken en zien welk bedrag je waaraan hebt uitgegeven.

Dat overzicht kun je vervolgens op allerlei manieren creëren. Veelgebruikte middelen zijn:

  1. Een notitieboekje dat je gebruikt als kasboekje
  2. Een app die je koppelt aan je bankrekening, zoals Grip of Dyme
  3. Een Excel-document/Spreadsheet waarin je je inkomsten en uitgaven noteert
Zelf maak ik gebruik van een Spreadsheet. Zeker niet de snelste manier (een app die je uitgaven automatisch uitleest vanaf je bankrekening en gecategoriseerd worden is natuurlijk veel minder arbeidsintensief), maar door mijn uitgaven handmatig te noteren, ben ik me veel bewuster van wat ik uitgeef en sta ik echt even stil bij elke uitgave.

Al mijn uitgaven koppel ik vervolgens aan een categorie. Ik werk met de categorieën:
  • Vaste lasten & rekeningen (hypotheek, energie, abonnementen, verzekeringen etc.)
  • Buiten de deur (al het eten, drinken en uitstapjes buiten de deur)
  • Boodschappen
  • Interieur
  • Verzorging
  • Kleding
  • Benzine
  • Openbaar vervoer & parkeren
  • Cadeaus
  • Sport
  • Vakantie
  • Overig
Mijn Spreadsheet werk ik twee keer per maand bij, ergens halverwege de maand en op de laatste dag van de maand. Zo creëer ik maandelijks overzicht in mijn financiën en zie ik precies wat ik uitgeef en waaraan.

Stap 2. Check hoe jouw uitgaven zich verhouden tot landelijke gemiddeldes voor jouw situatie

Overzicht creëren in je uitgaven doe je vaak omdat je wil ontdekken of én hoe je kunt besparen. En die mogelijke besparingen ontdek je pas, als je precies weet wat je uitgeeft aan een categorie én hoe jouw uitgavenpatroon zich bijvoorbeeld verhoudt tot het (landelijke) gemiddelde. 

Ik raadpleeg regelmatig de website van het Nibud om te kijken wat een "normaal" uitgavenpatroon is voor een vrouw van mijn leeftijd of hoeveel spaargeld ik bijvoorbeeld achter de hand moet hebben.
Zo ontdekte ik dat het Nibud een maandelijks boodschappenbudget van €180 aanraadt voor een alleenstaande vrouw van mijn leeftijd. Daar zit ik structureel met tientallen euro's boven, dus dat betekent dat dit voor mij echt een categorie is waarop ik kan besparen.

Een vergelijking maken met een landelijk gemiddelde helpt je al, maar kijk ook kritisch naar wat je zelf van je uitgavenpatroon vindt. Geef je eigenlijk nét iets te veel geld uit aan kleding, abonnementen of je energierekening? Waardoor er bijvoorbeeld geen geld overblijft om te sparen, te beleggen of die droomreis te maken? Ook dan is het tijd om actie te ondernemen.

Stap 3. Maak een actieplan om te besparen

Nu je weet wat er elke maand inkomt en uitgaat én voor jezelf hebt geformuleerd op welke uitgavenposten je kunt besparen, is het tijd voor een actieplan.
Zeker als je dit voor het eerst doet, ontdek je (hopelijk!) dat je in relatief weinig tijd onwijs veel geld kunt besparen. Een aantal voorbeelden van acties die je op kunt nemen in je actieplan (en vandaag nog kunt uitvoeren!):
  • Je doet alleen nog boodschappen met een boodschappenlijstje, om onnodige aankopen en impulsaankopen te voorkomen.
  • Zit je al langer dan een jaar bij je huidige televisie- en internetprovider? Bel je leverancier op, geef aan dat je erover denkt om over te stappen omdat het bij een andere aanbieder goedkoper is. Uiteraard ben je bereid om bij deze leverancier te blijven, als je een leuke korting krijgt. Dit lukt mij al vijf jaar lang elk jaar opnieuw en kost me niets meer dan een telefoontje van vijf minuten.
  • Overstappen is natuurlijk ook dé manier om te besparen. Gebruik online vergelijkingstools voor zaken zoals je autoverzekering, energie en telefoonabonnement en kijk of je kunt besparen. Overstappen is tegenwoordig zo geregeld.
  • Kijk of je abonnementen zoals je Netflix-abonnement en Spotify-abonnement met anderen kunt delen om kosten te besparen.
  • Zeg onnodige abonnementen op. Als je al een jaar lang niet naar de sportschool bent geweest, het tijdschrift waarop je een abonnement hebt standaard op een stapel naast de bank verdwijnt of je nooit meer Videoland kijkt, is het echt tijd om op te zeggen. 
  • Vergelijk voor 31 december altijd zorgverzekeraars en kijk of het loont om over te stappen.
  • Neem wat vaker de fiets in plaats van de auto.
  • Geef jezelf een no buy maand, seizoen of jaar waarin je geen nieuwe kleding mag kopen, maar alleen tweedehands kleding.
Mijn beste tip is: trek één dagdeel uit om dit allemaal te regelen. November of december is daar vaak een perfecte maand voor, omdat je dan ook van zorgverzekering kunt switchen. En als je daar toch al mee bezig bent, kun je net zo goed je andere uitgavenposten onder de loep nemen. Sluit jezelf een paar uur op, pak je laptop erbij en ga al je uitgavenposten stap voor stap na. Binnen een paar uur kun je zo honderden euro's besparen.

Stap 4. Bepaal wat je gaat doen met het geld dat "overblijft"

Gefeliciteerd, je hebt nu een mooie besparing gerealiseerd! Ineens blijft er elke maand een bedrag over, in plaats van dat er aan het einde van je geld nog een stukje maand overblijft. Tijd om te bedenken wat je gaat doen met dat geld dat overblijft.

Nadat al mijn vaste lasten zijn afgeschreven, mijn boodschappen, uitstapjes, kleding en andere uitgaven zijn bekostigd, verdeel ik het geld dat overblijft over de volgende potjes:
  • Sparen
  • Beleggen
  • Aflossen
Om hier structuur voor jezelf in aan te brengen, helpt het om een vast bedrag of een vast percentage vast te zetten dat je wil sparen, beleggen en/of aflossen aan het einde van de maand. Omdat mijn inkomen als ondernemer variabel is, werk ik met percentages. Ik spaar 30%, beleg 30% en los 40% versneld af van het geld dat overblijft.

Sparen

Ik werk sinds een jaar of twee met spaardoelen: korte- én langetermijnspaardoelen waarvoor ik op mijn spaarrekening aparte spaarpotjes voor aanmaak. Dit stimuleert mij enorm om te sparen. In plaats van te sparen voor "later" (hoe vaag én niet-motiverend?!), weet ik nu precies hoeveel ik wil sparen, waarvoor en wanneer ik dat geld bij elkaar gespaard wil hebben.

Klinkt dat ook als iets voor jou? Lees hier mijn artikel over spaardoelen.

Beleggen

Inmiddels ben ik alweer dik anderhalf jaar aan het beleggen. Elke maand gaat er een groot gedeelte van het geld dat overblijft, naar mijn beleggingen toe. In mijn maandelijkse beleggingsupdates zie je waar ik in beleg en in dit artikel ontdek je tips om zelf te beginnen met beleggen.

Aflossen

Daarnaast kies ik er ook voor om elke maand een extra bedrag af te lossen op mijn Starterslening. Daardoor heb ik over 9 maanden mijn volledige Starterslening van €32.000 afgelost en bespaar ik duizenden euro's aan rente. Als die lening is afgelost, wil ik ook versneld gaan aflossen op mijn hypotheek.

Stap 5. Gebruik apps & tools om financiële processen te automatiseren

Als je stap 1 t/m 4 hebt gevolgd, ben je al heel ver gekomen. Maar omdat tijd ook geld is, ben ik altijd op zoek naar manieren om tijd (en dus geld) te besparen. Ik ben dan ook dol op financiële apps die je helpen om meer structuur in je financiën te krijgen. Zo vertelde ik je laatst al meer over Flow Your Money: een app waarmee je automatische geldstromen in kunt stellen om je salaris te verdelen over verschillende potjes.

Binnenkort hoop ik een nieuwe favoriet aan mijn financiële apps toe te voegen. Ik heb het over FinBuddy: een online tool die nu nog volop in ontwikkeling is, maar er straks voor zorgt dat al je vaste lasten op dezelfde dag worden afgeschreven. Nu worden je hypotheek of huur, verzekeringen en abonnementen vaak gedurende de maand afgeschreven, allemaal op een andere dag.

Dat maakt dat je lastig overzicht creëert in hoeveel er nu precies uitgaat én hoeveel geld je nog overhoudt om bijvoorbeeld te sparen of beleggen.

Met FinBuddy zorg je er straks voor dat al je vaste lasten op een dag worden afgeschreven dat het beste uitkomt: de dag nadat je je salaris ontvangt. Je weet zo direct wat er nog overblijft nadat je netjes al je vaste lasten hebt betaald. Ideaal!

Wil je op de hoogte blijven van FinBuddy? Meld je alvast aan en geef aan voor welke vaste lasten leveranciers jij FinBuddy straks wil gebruiken. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe sneller FinBuddy de koppelingen met alle grote vaste lasten leveranciers kan leggen! 

Door deze stappen te volgen en in elke stap jouw eigen persoonlijke twist hieraan te geven, werk je aan meer financieel overzicht en inzicht en creëer je structuur, zodat je meer geld overhoudt voor je dromen en de dingen die je écht belangrijk vindt in je leven.

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

Geen opmerkingen

Een reactie posten