Tips voor meer inzicht in je inkomsten & uitgaven (+ gratis worksheet!)


Sinds ik op mezelf woon (alweer bijna drie jaar!) houd ik mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven elke maand netjes bij.
Doordat ik elke maand een goed inzicht heb ik mijn inkomsten en uitgaven, ben ik me bewuster van mijn uitgavenpatroon. Ineens valt het me op dat ik belachelijk veel geld uitgeef aan boodschappen en bijvoorbeeld veel minder geld uitgeef aan kleding dan ik had gedacht.

Het bijhouden van mijn inkomsten en uitgaven zorgt ervoor dat ik de maand erop een duidelijker beeld heb van waar ik meer bestedingsruimte heb en op welke categorieën ik het beste kan besparen. Kortom: het laat me zien hoe ik meer met minder geld kan doen en laat dat nu net mijn levensmotto zijn ;-)

Ik krijg vaak vragen over hoe je nu een beter inzicht kunt krijgen in je uitgavenpatroon en hoe ik dit doe. In dit artikel vertel ik je mijn methode voor het bijhouden van inkomsten en uitgaven en geef ik je handige tips.

1. Maak een Excel-bestand aan

Ik heb een heel simpel Excel-bestand aangemaakt waar je zelfs in kunt werken als je niets van Excel snapt. Het Excel-bestand bestaat uit verschillende tabbladen, elk tabblad staat voor een nieuwe maand en elke maand maak ik dan ook een nieuw tabblad aan.

Dit tabblad bestaat uit twee kolommen:
  • Inkomsten
  • Uitgaven
Daarnaast heb ik aan het begin van mijn Excel-bestand een overzichtstabblad aangemaakt, waar ik het hele jaar bijhoud wat mijn inkomsten waren, hoeveel ik heb uitgegeven en hoeveel ik heb gespaard. Super leuk om aan het einde van het jaar te zien met hoeveel euro's je spaarrekening is gegroeid!
Wil je meteen een vliegende start maken met het bijhouden van je inkomsten en uitgaven? Bekijk en download dan de GRATIS worksheet via deze link.

2. Bepaal je inkomsten- en uitgavencategorieën

Je inkomstencategorieën zijn relatief makkelijk te bepalen. In mijn geval bestaan mijn inkomsten uit:
  • Salaris (loondienst)
  • Inkomsten uit eigen onderneming
  • Overig: bijvoorbeeld verkoop via Marktplaats of declaraties via mijn werk.
Een andere categorie waar je bijvoorbeeld aan kunt denken is de categorie 'Toeslagen' (huur- of zorgtoeslagen), maar daar heb ik zelf geen recht op.

Ook al mijn uitgaven heb ik ingedeeld in verschillende categorieën. In de loop der jaren heb ik hier regelmatig aanpassingen in gedaan en nu heb ik een verzameling aan uitgavencategorieën waar ik heel tevreden mee ben.
  • Vaste lasten: Huur, verzekeringen, abonnementen en belastingen
  • Boodschappen: Eten, drinken en huishoudelijke artikelen
  • Verzorgingsproducten: Shampoo, tandpasta, make-up e.d.
  • Leuke dingen (activiteiten): Uit eten, bioscoop, dagjes uit e.d.
  • Leuke dingen (spullen)
  • Kleding
  • Cadeautjes
  • Reizen: Benzine, treinkaartjes, parkeerkosten e.d.


3. Geef elke uitgavencategorie een eigen kleur

Elke uitgavencategorie geef je een eigen kleur. Ik heb de rare gewoonte om voorwerpen, onderwerpen en andere dingen te associëren met een kleur, dus voor mij was dit heel makkelijk. Als je deze bizarre gewoonte niet hebt, kun je natuurlijk gewoon zelf bepalen welke kleur elke categorie moet krijgen.

Benieuwd welke kleuren ik gebruik voor mijn uitgavencategorieën?
Download de GRATIS worksheet hier!

4. Je uitgaven bijhouden: pinnen of direct noteren

Ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd om vrijwel al mijn uitgaven te pinnen. Zo kan ik aan het einde van de maand op mijn bankrekening eenvoudig terugvinden wat ik die maand heb uitgegeven en waaraan. Ik open mijn Rabobank-app op mijn telefoon, leg deze naast mijn computer en vul zo stapsgewijs mijn uitgaven in.

Betaal ik toch iets contant? Dan noteer ik het direct in mijn Excel-bestand. Sinds ik dit doe, ontdek ik pas hoe vaak je uitgaven doet die je daarna al snel vergeet. Pas wanneer je echt elke eurocent die je uitgeeft noteert, krijg je een realistisch beeld van je uitgavenpatroon.

Alle uitgaven noteer ik op chronologische volgorde. Daarna geef ik al mijn uitgaven de juiste kleur van de uitgavencategorie.

5. Sorteer je uitgaven op kleur

In Excel selecteer ik een willekeurig veld, klik ik op mijn rechtermuisknop en kies ik voor de optie 'Sorteren' en 'Celkleur bovenaan'. De categorie 'Vaste lasten' selecteer ik als laatste, zodat deze bovenaan mijn Excel-bestand komen te staan.

6. Reken de totale kosten per uitgavencategorie uit

Alle uitgaven binnen een bepaalde categorie tel ik bij elkaar op (met de somformule in Excel). Zo heb ik direct een overzicht van de hoeveelheid geld die ik per categorie uitgeef.

7. Reken uit wat je kunt sparen

Tot slot reken ik elke maand uit wat ik die maand kan sparen. Dit noteer ik weer in mijn eerste tabblad, waar ik per maand heb opgeschreven welk bedrag ik heb gespaard. Het bedrag dat je kunt sparen, is de eenvoudigste rekensom ooit: trek je uitgaven af van je inkomsten en voilà: je weet direct wat je die maand kunt sparen!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips en gratis worksheet hebt! Heb jij tips om een goed inzicht te creëren in je inkomsten en uitgavenpatroon? Laat het weten in de reacties!

1 opmerking :

  1. Interessant artikel! Ik maak zelf gebruik van de app monefy, zodat ik ook alles onderweg meteen kan invullen :)

    BeantwoordenVerwijderen

My Instagram

Privacy Verklaring | Copyright © The Budget Life.