Dit artikel is geüpdatet in april 2025
Sinds ik op mezelf woon (alweer dik 12 jaar!) houd ik mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven elke maand netjes bij.
Doordat ik elke maand een goed inzicht heb ik mijn inkomsten en uitgaven, ben ik me bewuster van mijn uitgavenpatroon. Ineens viel het me op dat ik belachelijk veel geld uitgeef aan kleding en bijvoorbeeld veel minder geld uitgeef aan boodschappen dan ik had gedacht.
Het bijhouden van mijn inkomsten en uitgaven zorgt ervoor dat ik de maand erop een duidelijker beeld heb van waar ik meer bestedingsruimte heb en op welke categorieën ik het beste kan besparen. Kortom: het laat me zien hoe ik meer met minder geld kan doen en laat dat nu net mijn levensmotto zijn 😉
Op dit tabblad vul je bijvoorbeeld in:
Doordat ik elke maand een goed inzicht heb ik mijn inkomsten en uitgaven, ben ik me bewuster van mijn uitgavenpatroon. Ineens viel het me op dat ik belachelijk veel geld uitgeef aan kleding en bijvoorbeeld veel minder geld uitgeef aan boodschappen dan ik had gedacht.
Het bijhouden van mijn inkomsten en uitgaven zorgt ervoor dat ik de maand erop een duidelijker beeld heb van waar ik meer bestedingsruimte heb en op welke categorieën ik het beste kan besparen. Kortom: het laat me zien hoe ik meer met minder geld kan doen en laat dat nu net mijn levensmotto zijn 😉
Hoe kun je je inkomsten en uitgaven bijhouden?
Ik krijg vaak vragen over hoe je nu een beter inzicht kunt krijgen in je uitgavenpatroon en hoe ik dit doe. In dit artikel vertel ik je mijn methode voor het bijhouden van inkomsten en uitgaven en geef ik je handige tips.1. Maak een Excel-bestand aan
Ik heb een heel simpel Excel-bestand aangemaakt waar je zelfs in kunt werken als je niets van Excel snapt. Het Excel-bestand bestaat uit verschillende tabbladen, elk tabblad staat voor een nieuwe maand en elke maand maak ik dan ook een nieuw tabblad aan.Op dit tabblad vul je bijvoorbeeld in:
- Inkomsten
- Toeslagen
- Uitgaven per uitgavecategorie
- Spaardoelen
- Beleggingsdoelen
- Aflossingsdoelen
- Welk % van je inkomen naar welk doel gaat
Daarnaast heb ik aan het begin van mijn Excel-bestand een overzichtstabblad aangemaakt, waar ik het hele jaar kan bijhouden wat mijn inkomsten waren, hoeveel ik heb uitgegeven en hoeveel ik heb gespaard. Super leuk om aan het einde van het jaar te zien met hoeveel euro's je spaarrekening is gegroeid!
Wil je meteen een vliegende start maken met het bijhouden van je inkomsten en uitgaven? Koop de Cash Control Spreadsheet voor €16,95 via deze link. Je kunt een kopie maken en vervolgens je eigen Spreadsheet bewerken.
2. Bepaal je inkomsten- en uitgavencategorieën
Je inkomstencategorieën zijn relatief makkelijk te bepalen. Bijvoorbeeld:- Salaris (loondienst)
- Inkomsten uit een eigen onderneming
- Overig: bijvoorbeeld verkoop via Marktplaats of Vinted of declaraties via je werk.
Ook al mijn uitgaven heb ik ingedeeld in verschillende categorieën. In de loop der jaren heb ik hier regelmatig aanpassingen in gedaan en nu heb ik een verzameling aan uitgavencategorieën waar ik heel tevreden mee ben.
- Vaste lasten: Huur, verzekeringen, abonnementen en belastingen
- Boodschappen: Eten, drinken en huishoudelijke artikelen
- Verzorgingsproducten: Shampoo, tandpasta, make-up e.d.
- Leuke dingen (activiteiten): Uit eten, bioscoop, dagjes uit e.d.
- Leuke dingen (spullen)
- Kleding
- Cadeautjes
- Reizen: Benzine, treinkaartjes, parkeerkosten e.d.
3 Je uitgaven bijhouden: pinnen of direct noteren
Ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd om vrijwel al mijn uitgaven te pinnen. Zo kan ik aan het einde van de maand op mijn bankrekening eenvoudig terugvinden wat ik die maand heb uitgegeven en waaraan. Ik open mijn Rabobank-app op mijn telefoon, leg deze naast mijn computer en vul zo stapsgewijs mijn uitgaven in.
Betaal ik toch iets contant? Dan noteer ik het direct in mijn Excel-bestand. Sinds ik dit doe, ontdek ik pas hoe vaak je uitgaven doet die je daarna al snel vergeet. Pas wanneer je echt elke eurocent die je uitgeeft noteert, krijg je een realistisch beeld van je uitgavenpatroon.
Alle uitgaven noteer ik op chronologische volgorde. Daarna geef ik al mijn uitgaven de juiste kleur van de uitgavencategorie.
4. Reken de totale kosten per uitgavencategorie uit
Alle uitgaven binnen een bepaalde categorie worden automatisch bij elkaar opgeteld in de Sheet. Zo heb je direct een overzicht van de hoeveelheid geld die ik per categorie uitgeef.
5. Reken uit wat je kunt sparen
Tot slot reken je uit wat je elke maand uit wat ik die maand kan sparen. Dit noteer ik weer in mijn eerste tabblad, waar ik per maand heb opgeschreven welk bedrag ik heb gespaard. Het bedrag dat je kunt sparen, is de eenvoudigste rekensom ooit: trek je uitgaven af van je inkomsten en voilà: je weet direct wat je die maand kunt sparen!
Ik hoop dat je wat aan mijn tips en de Huishoudboekjes Spreadsheet hebt! Heb jij tips om een goed inzicht te creëren in je inkomsten en uitgavenpatroon? Laat het weten in de reacties!
Volg mij op Pinterest en pin dit artikel op Pinterest:
Interessant artikel! Ik maak zelf gebruik van de app monefy, zodat ik ook alles onderweg meteen kan invullen :)
BeantwoordenVerwijderenIk ga zeker eens kijken of ik hier wat mee kan. Bij mijn bank kan ik trouwens alle transacties downloaden in een csv-bestand, dat is ook handig.
BeantwoordenVerwijderenIk ben eventjes door de blog aan het scrollen en kom dit artikel tegen! Toevallig heb ik mijn vriend vanmorgen gevraagd of hij mij wil helpen met een maandelijkse begroting van mijn inkomsten/uitgaven, omdat ik het gevoel heb dat ik het overzicht een beetje kwijt ben. Deze sheet is precies wat ik zoek om mijn financiën in bij te houden. Thanks!
BeantwoordenVerwijderenwat een handige manier! ik doe het zelf ook met exel maar niet met de kleurtjes enzo.
BeantwoordenVerwijderenHi Nicole! Ik vroeg me af wat je doet met 'automatisch sparen'. Zo gaat er elke week wat van mijn lopende rekening af, maar hoe kan ik dit implementeren in het bestand?
BeantwoordenVerwijderenIk ben er net dit jaar (2021) aan begonnen en vind het een fijn overzicht! Het enige waar ik nog niet uit ben is of ik blijf uitgaan van kalendermaanden. Financieel gezien begint voor mij (gevoelsmatig) een nieuwe maand altijd zodra het loon binnen is. ;)
BeantwoordenVerwijderen