Hoe ik mijn omzetdoel van €15.000 dit jaar haalde - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Hoe ik mijn omzetdoel van €15.000 dit jaar haalde



Eind vorig jaar stelde ik 5 financiële doelen voor 2019. Eén van die doelen was het halen van een omzet van €15.000 met mijn blog en freelance klussen.

Ik kan me nog herinneren dat ik stiekem in mezelf lachte toen ik dit bedrag op papier zetten. De kans dat ik zo'n groot bedrag zou omzetten, was heel klein. Ik werk namelijk gewoon 36 uur in loondienst en zou deze omzet van duizenden euro's naast mijn vaste baan moeten genereren. Maar goed, volgens het boek GRIP van Rick Pastoor moeten doelen ambitieus zijn en mag je er een tikkeltje bang ervan worden ;-) Zo gezegd, zo gedaan: dit jaar zou ik een omzet van €15.000 gaan halen.

En nu, nog voor het einde van oktober, heb ik mijn omzetdoel voor 2019 al behaald. Hoe tof is dat?! En omdat ik pleit voor openheid over financiën, vertel ik je in dit artikel hoe ik mijn omzetdoel heb gehaald, welke (marketing)activiteiten en investeringen ik heb gedaan en hoe ik heb berekend welke activiteiten het meest winstgevend zijn.

Inkomstenbronnen

Mijn grootste inkomstenbron is en blijft mijn inkomen uit loondienst. Dat inkomen heb ik uiteraard niet meegerekend in de €15.000 die ik dit jaar wilde omzetten met mijn ondernemingen. Het afgelopen jaar had ik - naast mijn inkomen uit loondienst - de volgende inkomstenbronnen uit mijn ondernemingen:

  1. Advertorials op mijn blog The Budget Life
  2. Affiliate marketing via The Budget Life
  3. Tekstschrijven voor andere bedrijven
  4. Krijtbordtekeningen maken voor bedrijven & particulieren via mijn bedrijf Chalked
  5. Workshops geven (handlettering)

Over elke inkomstenbron vertel ik uitgebreid in de rest van dit artikel.

Lancering van mijn nieuwe bedrijf Chalked

In april lanceerde ik mijn nieuwe bedrijf Chalked waarmee ik krijtborden maak voor bedrijven, evenementen en bruiloften. In september kwam daar een nieuwe dienstverlening bij: het geven van handletteringworkshops.

Natuurlijk droeg de lancering van Chalked bij aan het halen van mijn omzetdoel. Eind 2018 had ik nog geen idee dat ik het jaar erop met een nieuw bedrijf zou starten.
Sinds de lancering in april genereerde ik een omzet van +/- €1.600 met Chalked. Het grootste percentage van die omzet had ik te danken aan het maken van krijtborden voor bedrijven, de workshops zorgden tot nu toe ook voor een paar honderd euro omzet.

Tarieven per uur in kaart brengen

Heel leuk natuurlijk, die €1.600 die ik met Chalked heb verdiend, maar dat is slechts 10% van mijn totale omzet. Het grootste gedeelte van mijn omzet haalde ik dan ook uit mijn blog.
In juli volgde ik de Instagramcursus #worthit van één van mijn favoriete Instagrammers Charlotte van 't Wout. Charlotte is een zeer succesvolle ondernemer en leert je in de cursus (vijftien minuten per dag, vijf dagen lang) hoe je tarieven voor jouw onderneming kunt bepalen. Super interessant!

Deze cursus inspireerde mij om eens alle tarieven op een rijtje te zetten die ik voor mijn diensten en producten hanteer. Vervolgens rekende ik elke dienst of product terug naar een uurtarief: zowel bruto (omzet) als netto (winst).

Rekenvoorbeeld Chalked:

Voor een krijtbord van 40 x 60 cm voor bruiloften vraag ik €69 exclusief BTW. Daar doe ik 2 uur over. Per uur zet ik dus €34,50 om. Ik heb ook te maken met inkoopkosten. Het krijtbord koop ik in voor €5,65. De winst is dus €31,68 per uur *

Rekenvoorbeeld The Budget Life:

Voor een advertorial vraag ik gemiddeld €175 exclusief BTW. Daar doe ik 3 uur over. Per uur zet ik dus €58,33 om en heb ik in de meeste gevallen geen inkoopkosten. De winst is dus gelijk aan de omzet: €58,33 per uur *
* Dit is de omzet exclusief BTW, min de kosten. Uiteraard moet ik hier nog inkomstenbelasting over betalen.

Door voor al mijn diensten in kaart te brengen wat ik per uur verdiende, kwam ik er al snel achter dat ik veel beter mijn focus kon leggen op het schrijven van advertorials op The Budget Life en dat ik daar bijna twee keer zoveel mee verdiende per uur als met een krijtbord.
In de zomer gooide ik mijn plannen dan ook om en legde ik de focus op mijn dienstverlening waar ik per uur het meest aan overhoud en waar de meeste potentie ligt: namelijk het schrijven en publiceren van artikelen op The Budget Life.

Ik heb proactief marketing- en mediabureaus benaderd en daarin The Budget Life als advertentieplatform aangeboden. Hoe ik dat deed? Heel simpel: ik stelde een mailtje op waarin ik The Budget Life introduceerde, mijn statistieken en tarieven deelde en ook specifiek liet weten hoe ik een samenwerking voor me zag met een aantal van de merken die het betreffende bureau vertegenwoordigt.

Het resultaat? Binnen een week tijd kreeg ik een stuk of tien nieuwe opdrachten van verschillende bureaus die naar aanleiding van mijn mail direct een opdracht voor me hadden. Hoe tof is dat?!

Marketing voor mijn website

Als online marketeer help ik bedrijven al jaren met het vergroten van hun omzet door online marketing, maar voor mijn eigen blog en heb ik in al die jaren eigenlijk maar weinig aan marketing gedaan.

Dat moest anders! Ik heb de afgelopen maanden concreet gewerkt aan de volgende marketingactiviteiten die direct of op termijn bijdroegen aan een hogere omzet:

  • Instagram: Voor zowel Chalked als The Budget Life ben ik actiever geworden op Instagram. Ik deel regelmatiger posts in mijn tijdlijn, maar vooral op Stories ben ik actiever. Ik deel mijn werk, reviews van opdrachtgevers etc. Zeker voor Chalked merk ik dat Instagram me direct nieuwe klanten oplevert en me via Instagram een berichtje sturen. Instagram voor The Budget Life gebruik ik vooral om lezers door te verwijzen naar blogartikelen.
  • Affiliate marketing: ik heb me een middag opgesloten in huis en alle ins and outs van affiliate marketing onderzocht. Ik schreef me in bij diverse affiliateplatformen, zocht interessante adverteerders uit en verwerkte affiliate linkjes op mijn website. Binnen één maand had ik al €150 verdiend met affiliate marketing. In november ga ik een cursus affiliate marketing volgen en hoop ik dat ik affiliate marketing de komende jaren als interessant passief verdienmodel kan inzetten.
  • Verbeteren van de organische vindbaarheid: met behulp van een SEO-tool bracht ik in kaart hoe mijn blog op dit moment scoorde op relevante zoektermen met een hoog zoekvolume. Ik heb vervolgens bestaande artikelen geoptimaliseerd (check dit artikel met handige SEO-tips) en nieuwe content geschreven die op den duur goed zal ranken in de zoekmachines. SEO is voornamelijk een langetermijnstrategie, maar omdat mijn blog al ruim 8 jaar bestaat en er +1.500 artikelen online staan, profiteer ik al van redelijk goede posities. Inmiddels komt zo'n 75% van het verkeer op mijn blog via Google en heb ik mede dankzij deze activiteiten maandelijks 3.000 meer unieke bezoekers dan een aantal maanden geleden. Ook is mijn Domein Autoriteit gestegen en maakt dit The Budget Life in combinatie met de organische groei een interessanter platform voor adverteerders.
  • Facebook Advertising: Voor zowel mijn bedrijf Chalked als The Budget Life stel ik regelmatig advertenties in voor blogartikelen of mijn dienstenaanbod (Chalked) om zo een nieuwe doelgroep te bereiken. Als je de fijne kneepjes van Facebook Advertising kent, is dit een heel interessant platform om met een paar tientjes duizenden mensen te bereiken.
  • Google Ads zoekwoordcampagne: Voor mijn bedrijf Chalked heb ik daarnaast een tijdje een Google Ads zoekwoordcampagne gerund op mensen die zoeken naar handlettering workshops. Dat leverde met een relatief lage investering best wat nieuwe websitebezoekers op die in aanraking kwamen met Chalked als merk. Omdat de marges op mijn workshops zo laag zijn, was het budget helaas niet toereikend genoeg om hier lang mee door te gaan, maar het was zeker een waardevol experiment!

De combinatie van bedrijven proactief benaderen voor opdrachten, mijn salespitch zo in te steken dat direct duidelijk wordt wat ik kan betekenen voor een opdrachtgever, hard werken én effectieve marketing, zorgde ervoor dat ik mijn omzetdoel al zo vroeg dit jaar behaalde. Iets waar ik natuurlijk onwijs trots op ben! Lees je dit artikel en ben je ook ondernemer? Dan ben ik heel benieuwd of jij ook omzetdoelen voor jezelf stelt en wat jouw tips zijn om je omzetdoel te behalen. Laat het weten in de reacties!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

4 opmerkingen:

  1. Heel interessant dit artikel, ik sla hem even op! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je hier zo open over vertelt! En wat goed dat je nu al je doel behaald hebt van dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt super interessant om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow tof! Ik heb een fulltime baan en een urnenwebshop. Zelf schrijf ik ook graag over sparen/verdienen, maar wilde dit niet op een aparte blog doen, omdat ik dacht dat ik daar geen tijd voor heb. Maar jij doet ook meerdere ondernemingen naast elkaar. Knap om te zien dat het ook zo kan.

    BeantwoordenVerwijderen