Geld besparen? Kijk eens naar je abonnementen - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Geld besparen? Kijk eens naar je abonnementen


Besparen op abonnementen

Veel Nederlanders hebben het de afgelopen maanden economisch zwaar gehad. Waar in de zomer van 2022 al veel huishoudens de moeite hadden om de eindjes aan elkaar te knopen, staan er in deze wintermaanden bij velen zelfs de kachels uit. Hoogste tijd dus om te kijken naar je uitgavenpatroon en hoe je dit wat omlaag kan brengen, zodat je mogelijk extra lucht aan jezelf kunt verschaffen en ook op de langere termijn meer geld over zou kunnen houden. Inzicht krijgen in je financiën helpt je namelijk enorm. 

Eén van de makkelijkste manieren om geld te besparen, is door eens goed te kijken naar de abonnementen die je hebt lopen.

Nederland abonnementenland

Nederlanders hebben te veel abonnementen. Dat is eigenlijk de boodschap waar het NIBUD, het onafhankelijke instituut voor budgetvoorlichting, vorig jaar mee kwam in hun ‘Rapport Abonnementen’. In de afgelopen paar jaar is het gemiddelde aantal abonnementen van een Nederlands huishouden met bijna de helft omhoog geschoten. Deze abonnementen kosten niet alleen veel geld, maar vaak hebben mensen niet eens door dat ze zich voor een bepaalde service of product hebben geabonneerd. 

Dat is natuurlijk ontzettend zonde van je zuurverdiende centen én meteen een ideale kans om je financiële huishoudboekje wat lucht te verschaffen. Maar nadat je ontdekt hebt dat je een paar abonnementen eigenlijk helemaal niet nodig hebt, is het helaas nog niet zo eenvoudig om er zomaar vanaf te komen. Bedrijven maken het namelijk vaak knap lastig voor consumenten om tussentijds uit hun contractuele overeenkomst te piepen, ondanks het feit dat je als consument juridisch wel sterk staat. Met afleidingstrucs, moeilijk te vinden opzegformulieren en een callcenter dat nooit lijkt op te nemen, is het daarom geen wonder dat veel mensen toch maar vast blijven houden aan die dure abonnementen.

Opzegdiensten kunnen een handje helpen, maar let wel op

Een aantal bedrijven zag wel geld in de mogelijkheid om huishoudens hierbij te helpen. Zogenaamde ‘opzegdiensten’ beloven consumenten om hen alle moeite uit handen te nemen, en hen te helpen met het opschonen van hun huishoudelijke financiën. Tegen een kleine vergoeding regelen deze bedrijven het soms ingewikkelde en tijdrovende proces van opzeggen voor jou. Een goed voorbeeld hiervan is Opzeggen.nl, waar huishoudens onder meer terecht kunnen voor gratis informatie en ondersteuning bij het opzeggen van hun abonnementen.

Niet elke opzegservice is echter even betrouwbaar als bovengenoemd voorbeeld. Zo bleek uit onderzoek van consumentenprogramma Radar dat opzegdienst Xpendy zijn klanten vooral geld kost in plaats van bespaart, door frauduleuze praktijken en verborgen kosten. Ik wil je daarom de tip geven om altijd goed te kijken waar je precies toestemming voor geeft. En zodra een opzegdienst enkele tientjes probeert te rekenen voor het opzeggen van een abonnement, moeten er altijd alarmbellen in je hoofd gaan rinkelen. Je huishoudboekje nog verder belasten, is immers het laatste wat je wilt doen!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Danny Vriens. 

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

Geen opmerkingen

Een reactie posten