SEO voor bloggers: basic tips & tricks - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

SEO voor bloggers: basic tips & tricks



Als je mijn blog of Instagram al langer volgt, weet je misschien wel dat ik als online marketeer werk bij Media Artists. Al tijdens mijn studie Communicatie rolde ik het online marketingwerkveld in en kan ik sinds dat moment online marketing niet meer uit mijn dagelijkse leven wegdenken.

Wat is SEO?

Als online marketeer houd ik me bezig met verschillende dingen: van het schrijven van teksten tot het opzetten van social mediastrategieën en… SEO. Een fancy marketingterm waar jij als blogger misschien ook weleens van hebt gehoord.
SEO betekent Search Engine Optimization, in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie.

Bij zoekmachine optimalisatie houd je je bezig met het verbeteren van jouw website zodat deze beter wordt gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing.
Als blogger haal je ongetwijfeld meer voldoening uit een blog met een hoog aantal lezers en leuke reacties, dan een artikel die weinig views en nul reacties krijgt. Jouw bloglezers kunnen op verschillende manieren op je blog terecht komen. Misschien wel via Instagram of Facebook, via een reactie die jij op een forum hebt achtergelaten of door een zoekopdracht in te typen in een zoekmachine.

Waarom SEO zo belangrijk is voor mijn blog

In Google Analytics kan ik zien via welke kanalen websitebezoekers op mijn blog terecht komen. In 2017 was de verdeling als volgt:

  • Social media: 4%
  • Referrals (zoals Bloglovin’): 4%
  • Direct: 25%
  • Zoekmachines: 66%

Veruit het grootste percentage websitebezoekers kwam dus door het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine op mijn blog terecht.

Dit zijn vaak nieuwe bezoekers die mijn blog nog niet eerder hebben bezocht.
Als zij voor de eerste keer op mijn blog terecht komen via Google en een interessant artikel lezen, is dat voor hen misschien wel een trigger om mijn blog te volgen en op een later moment nog eens terug te komen om mijn nieuwe artikelen te lezen.
Kortom: voor mij zijn lezers die via de zoekmachine op mijn website terecht gekomen, heel relevant.

De afgelopen jaren heb ik dan ook diverse ‘tactieken’ toegepast om mijn blog beter vindbaar te maken. Ik heb ‘tactieken’ expres tussen aanhalingstekens gezet omdat het stiekem helemaal niet zo spannend is als het klinkt.

Er zijn namelijk diverse tips & tricks die je toe kunt passen om jouw blog beter vindbaar te maken in de zoekmachines zonder dat je daarvoor een professionele, super nerdy marketeer voor hoeft te zijn.
In deze blog deel ik een aantal basic tips met je die je direct toe kunt passen voor jouw blog.


SEO-tip 1: Titel, meta description en URL van je blog

Een zoekresultaat in Google bestaat uit drie onderdelen:

  • Titel
  • Meta description
  • URL

Titel

De titel die je kiest voor je blog is belangrijk. Enerzijds moet deze natuurlijk triggeren om door te lezen, anderzijds heeft de titel die je kiest ook invloed op de vindbaarheid van jouw blogartikel.
Om ervoor te zorgen dat jouw blogartikel beter vindbaar wordt, is het aan te raden om je eens te verplaatsen in de potentiële lezer van jouw blogartikel. Welke zoekterm zou hij/zij gebruiken wanneer deze persoon naar het onderwerp van jouw blogartikel zoekt? Je kunt daarbij ook de zoekwoordplanner van Google gebruiken, die jou precies vertelt hoe vaak er maandelijks gezocht wordt op een bepaalde zoekterm.

Hoe letterlijker je deze zoekterm in de titel van je blog verwerkt, hoe beter. In het geval van deze blog die je nu leest, verwacht ik dat geïnteresseerden in deze blog zoeken op termen zoals ‘seo tips bloggers’, ‘seo voor bloggers’, ‘seo bloggers’ etc.
Je ziet dan ook dat ik deze termen heb verwerkt in de titel van mijn blog. Daarbij geldt: hoe eerder een woord in de titel wordt genoemd, hoe meer waarde de zoekmachine toekent aan dat specifieke woord.

Tip: Je titel bestaat idealiter uit maximaal 65-70 tekens (incl. spaties) zodat deze niet wordt afgebroken in de zoekmachines.

Meta description

De meta description is de korte omschrijving die wordt getoond onder de titel van een zoekresultaat. Wanneer je aan de achterkant van je blog (WordPress, Blogger of een ander CMS) geen meta description invoert, worden hier in principe de eerste paar regels van jouw blog getoond.

Ik hoor nog steeds veel marketeers roepen dat je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden in je meta description moet gebruiken, omdat dit positieve invloed heeft op je vindbaarheid. Dit is niet waar. Je meta description werkt uitsluitend conversieverhogend, dat wil zeggen: door hier slim om te gaan met tekst en deze aantrekkelijk te maken voor een potentiële lezer, vergroot je de kans dat er wordt doorgeklikt naar jouw blogartikel. Ik probeer vaak een vraag te stellen in een meta description (‘Wil jij jouw blog ook beter vindbaar maken in de zoekmachines, maar weet je niet hoe?) inclusief een actie (‘Lees dan nu deze blog met handige tips!’)

Zo zorg je voor herkenning bij de websitebezoeker en stimuleer je hem/haar meteen om een actie te ondernemen.

Tip: De meta description mag niet langer zijn dan 160 tekens (incl. spaties) zodat deze niet wordt afgebroken in de zoekmachines. 

URL

De URL of link die bij jouw zoekresultaat getoond wordt, leidt direct naar jouw blogartikel. In WordPress of Blogger wordt automatisch de titel van jouw blog gekozen als link (in dit geval dus www.thebudgetlife.nl/seo-voor-bloggers-basic-tips-tricks).

Het is echter aan te raden om de link aan te passen. De termen die jij in de URL verwerkt, dragen ook bij aan een betere vindbaarheid van jouw blogartikel.
Meestal verwerk ik hier ook de zoekterm in waarvan ik denk dat deze relevant is (dus bijv. seo-blogger-tips) Gebruik altijd kleine letters en streepjes op de plek waar je normaal een spatie zet.

Er is geen maximale lengte voor een link, maar je kunt deze beter kort en krachtig houden om een zo hoog mogelijke doorklikratio (percentage van mensen dat daadwerkelijk klikt op jouw zoekopdracht) te realiseren.

SEO-tip 2: Kies een focus zoekterm

De punten die ik in tip één noemde, hebben eigenlijk nog vrij weinig te maken met de tekst die jij schrijft. Want je kunt wel zo’n geweldige paginatitel, meta description en URL hebben gemaakt, als de tekst in jouw blogartikel ronduit ‘ruk’ is, dan is de kans dat je beter gevonden wordt alsnog heel klein.

Als ik een blog schrijf, heb ik continu een zoekwoord of zoekterm waar ik me op richt. Dat houdt me niet alleen gefocust bij het schrijven, het stimuleert ook mijn vindbaarheid. Door de zoekterm regelmatig letterlijk terug te laten komen, ziet Google dat dit een relevante tekst is voor die specifieke zoekopdracht. Wanneer je deze ook weer koppelt aan een goede paginatitel en URL, krijg je van Google als het ware extra bonuspunten.

Hoe vaak je een zoekterm moet gebruiken in een artikel om een zo optimaal mogelijk resultaat te bereiken, dat weet niemand precies. Ik weet dat de meeste marketeers een percentage van 2%-5% aanhouden (d.w.z. jouw zoekwoord mag maximaal 2%-5% van de totale aantal woorden in de tekst beslaan). Dit wordt ook wel 'keyword density' genoemd.


SEO-tip 3: Lengte van de tekst

Het algoritme (de volgorde waarin zoekresultaten worden getoond) in Google wordt bepaald door relevantie. Hoe relevanter jouw artikel voor die specifieke zoekopdracht, hoe hoger jij in Google terecht komt.

Lange teksten, waarbij aandacht is besteed aan de opmaak (zie tip 4) worden in het algemeen beter beoordeeld dan korte teksten.

Jarenlang was de richtlijn dat je artikel in ieder geval 300 woorden moest bevatten om enigszins vindbaar te zijn, tegenwoordig zie ik dat die richtlijn al vaak wordt bijgesteld naar 400-500 woorden. Ook hierbij is het weer een feit dat niemand precies weet hoeveel woorden je moet gebruiken, maar diverse onderzoeken laten zien dat lange teksten beter scoren.

SEO-tip 4: Opmaak van de tekst

Ook de manier waarop jij de tekst van jouw blogartikel opmaakt, is belangrijk. Een lange lap tekst, zonder tussenkopjes, afbeeldingen en opsommingen leest meestal niet erg fijn.
Google beoordeelt een tekst dus ook op hoe leesbaar en gebruiksvriendelijk deze is voor de websitebezoeker.

Er zijn diverse factoren die je toe kunt passen in de opmaak van jouw teksten, om daarmee invloed uit te oefenen op je zoekresultaten:


Tussenkoppen

Misschien gebruik je al wel dikgedrukte tussenkopjes of maak je het lettertype handmatig groter. Dat is al een goede eerste stap, maar er is ook een klein technisch trucje dat je toe kunt passen.
Google leest jouw tekst als het ware als een robot. Daarbij herkent hij paginatitels wanneer deze een zogenaamde H1-tag hebben gekregen en een tussenkop aan een H2-tag.
In zowel Blogger als WordPress kun je in de editor een H2-tag meegeven aan een tussenkop. In Blogger wordt dit 'Kop' genoemd en in WordPress 'Koptekst 2'.

Hierdoor wordt het tussenkopje automatisch groter weergegeven en wordt deze in de code (en dus door Google!) als tussenkop herkend (zie printscreens).

Opsommingen

Ook het gebruik van opsommingen ziet Google als een pluspunt. Hiermee zorg je ervoor dat een tekst makkelijker leesbaar is.

Interne links

Schrijf jij een blog als vervolg op een ander blogartikel of heeft het onderwerp van jouw nieuwe blogartikel te maken met een blog die eerder hebt geschreven? Link dan naar die eerdere blogs in jouw nieuwe blog.

Het is voor de zoekmachines relevant wanneer zij zien dat jij links in een artikel toevoegt naar eerdere blogs of andere pagina’s op jouw eigen website. Daarmee help je de lezer als het ware verder om een gerelateerd artikel te lezen.

Let wel op welke tekst (de zogenaamde ‘anchor tekst’) je gebruikt voor de link. ‘Klik om het pompoensoep recept te bekijken’ wordt beter beoordeeld dan ‘Klik hier om het pompoenrecept te bekijken’. De anchor tekst ‘Klik hier’ zegt de zoekmachine niet zoveel, de term ‘pompoensoep recept’ natuurlijk wel.

Als je het tot het einde van dit artikel hebt gemaakt, BRAVO! Je hebt zojuist een blog van 1.500 woorden gelezen. Als die nu niet goed vindbaar wordt in de zoekmachines, weet ik het ook niet meer! ;-) Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad. Als jullie het leuk en interessant vinden, kan ik wel vaker van deze blogjes schrijven. Ik heb nog een grote trucendoos vol met tips!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

6 opmerkingen:

  1. Wat een fijn duidelijk artikel! Sommige dingen wist ik al, maar dit is zeker een handig overzicht. Ik heb zelf geen blog meer, maar een portfolio website voor mijn foto's. Omdat ik daar nu nog weinig tekst gebruik vind ik het lastig om vindbaarheid te creëren via Google, maar wie weet ga ik mijn site nog wel aanpassen naar een meer SEO vriendelijke variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne tips Nicole! Veel dingen gebruik ik al voor mijn eigen blog omdat ik hier ook in mijn werk mee aan de slag ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg goede tips! Aan de meeste houd ik me al wel, maar dat van de aangepaste url wist ik nog niet. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een helder omschreven artikel! Ik wist eigenlijk alles al (en gebruik voor het gemak graag plug ins hiervoor), maar ik ga deze blog zeker gebruiken om het aan anderen uit te leggen. Scheelt een hoop werk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super fijne tips! Onbewust doe ik het redelijk goed dus. Maar vind het wel een dingetje hoor seo schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super handig, thanks! Ik ben echt niet thuis in SEO en wist er niks van, maar als ik het zo lees doe ik het automatisch wel redelijk geloof ik haha. De rest ga ik verbeteren :-)

    BeantwoordenVerwijderen