Citytrip: Antwerpen - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Headers [Header1/Header2]

header2

Citytrip: Antwerpen

Afgelopen week was ik voor het eerst in Antwerpen! Belgische steden zoals Gent en Brugge stolen een aantal jaar geleden mijn hart al en ook Antwerpen hoort nu op mijn lijstje van favoriete Belgische steden. Antwerpen is echt een oude stad, vol met mooie gebouwen, culturele bezienswaardigheden én ook een prima stad om te shoppen! In deze blog deel ik wat ik allemaal heb gedaan en gezien in Antwerpen. Kijk je mee?

Vlaamse frieten eten
Je kunt België natuurlijk niet verlaten zonder de échte Vlaamse frieten te hebben gegeten. Ik ben er dol op! Wij hebben heerlijke Vlaamse friet gegeten bij Keyserfriet, een frituur aan de Keyserlei, op slechts vijf minuten loopafstand van het centraal station. Daar hebben we ook de Bicky Burger (blijkbaar een écht begrip in België) gegeten en die was ook erg lekker!

Keyserfriet, De Keyserlei 54, Antwerpen

Biertjes drinken
Tegenover Keyserfriet vind je Bier Central: een échte bruine kroeg waar meer dan 300 verschillende biertjes worden verkocht. Ik ben normaal helemaal niet zo'n bierliefhebber, maar zelfs voor mij waren er genoeg lekkere biertjes! Ik heb een mangobiertje geproefd (super lekker!) maar ze hebben er ook kokosbier, ananasbier en bananenbier... Ja echt! En ook "normale" biermerken zoals Jupiler, La Chouffe e.d. kom je tegen.

Bier Central, De Keyserlei 25, Antwerpen

Naar de bioscoop
Jaarlijks ben ik hoogstens twee keer in de bioscoop te vinden. Dat heeft twee redenen: ik kan niet zo lang stil zitten (een film duurt voor mij al snel veel te lang) en ik vind het belachelijk duur. Maar ik ben een échte Hungergames fan en dus moest ik het laatste deel (Mockingjay part 2) echt zien in de bioscoop. In Antwerpen vind je Kinepolis: een méga bioscoop in het noorden van Antwerpen. De film Mockingjay part 2 draaide die dag bijvoorbeeld een keer of acht. Echt bizar!
's Avonds gingen we naar het laatste deel van The Hungergames serie en deze keken we in "Ultra Laser 3D". Ik had nog nooit een 3D-film gezien en dat was toch wel heel erg tof. Het beeld was nóg mooier dan bij normale 3D (vertelde mijn vriend me) en ook het geluid was heel erg goed. Het voelde echt alsof je zelf in de film zat.

Als je een leuke besteding van je avond zoekt, is dit zeker een aanrader!

Kinepolis Antwerpen, Groenendaallaan 394, Antwerpen

Slapen
We bleven twee dagen in Antwerpen en bleven slapen in het Ibis Budget hotel in Antwerpen. Deze is achter het centraal station te vinden en binnen tien minuutjes ben je in het centrum. Ideaal! Over ons verblijf bij het Ibis Budget hotel heb je in dit artikel al meer kunnen lezen.

Ibis Budget hotel Antwerpen Centraal Station, Lange Kievitstraat 145, Antwerpen

De Meir
Shoppen in Antwerpen? Dan kun je je hart ophalen in De Meir: een mega winkelstraat op tien minuten loopafstand van het station. Je vindt hier ontzettend veel winkels! Standaard winkels die je ook in Nederland vindt - zoals H&M en Mango - maar ook is er een grote New Look (en die heb je niet meer in Nederland!)

Onze Lieve Vrouwe Kathedraal
Dit is de bekendste katholieke kerk van Antwerpen. Je betaalt €6 entree, maar je kunt de binnenkant van de kerk ook vanaf de achterkant bekijken zonder ervoor te betalen. Naast de Onze Lieve Vrouwe kathedraal vind je een gezellig pleintje vol met schattige restaurantjes en winkeltjes. Ik ben dol op van die oude, authentieke gebouwen.

Onze Lieve Vrouwe Kathedraal, Groenplaats 21, Antwerpen

De Grote Markt
De Grote Markt in Antwerpen is een echte toeristische hotspot. Je vindt deze achter de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal en ook hier vind je mooie oude gebouwen.

De Grote Markt, Antwerpen

Tussenstop: Coffee Break
We maakten een tussenstop bij Coffee Break: een schattig, mini koffietentje vlakbij de Grote Markt. Er zijn maar drie tafeltjes en het zaakje wordt gerund door een hele aardige man. We hebben hier heerlijke koffie en thee gedronken en je kunt er ook broodjes, taart en muffins eten.

Coffee Break, Vlasmarkt 12, Antwerpen

Vlaeykensgang
Ik vond dit één van de leukste dingen in Antwerpen. Ik vind het altijd leuk om verborgen straatjes te ontdekken en de Vlaykensgang is één van de bekendste verstopte straatjes van Antwerpen. Je komt er door een poort door te gaan met daarboven een bordje "Vlaykensgang". Het is een schattig straatje waar je ook wat kunt drinken of eten, maar het is alleen al leuk om er doorheen te lopen. Dit straatje vind je op vijf minuten afstand van de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal.

Vlaeykensgang, Oude Koornmarkt 16, Antwerpen

Vrijdagmarkt
Van de vrijdagmarkt had ik me iets meer voorgesteld, maar juist omdat het zo tegenviel, was het eigenlijk wel hilarisch. Mensen gooien hun oude meubels en overige prullaria zo op het plein en het lijkt één grote, chaotische vuilnisbelt. Andere mensen kunnen voor een prikkie deze spullen overkopen. Grappig om te zien, maar 99% van de spullen die er ligt, is rotzooi.

Vrijdagmarkt, Antwerpen

Museum Plantin-Moretus
Ik vind het wel leuk om regelmatig een museum te bezoeken. In mijn familie zijn ze daar niet zo weg van, maar gelukkig vindt Tim het op z'n tijd ook wel leuk. We zijn naar het Museum Plantin-Moretus geweest: een museum in een prachtig gebouw over boekdrukkunst. Het museum ligt aan de Vrijdagmarkt: je vindt hier eeuwenoude boeken en ziet ook hoe ze die boeken vroeger maakten. Leuk om te zien, maar ik vind het niet het meest bijzondere museum waar ik ooit ben geweest.

Onder de 26 jaar betaal je €6 entree, daarboven €8.

Museum Plantin-Moretus, Vrijdagmarkt 22-23, Antwerpen

Museum Aan de Stroom (MAS)
Het Museum Aan de Stroom (beter bekend als MAS) vindt je in het noorden van Antwerpen en is ongeveer 20 minuutjes lopen vanaf het centrum. Het museum bevindt zich aan het water in een prachtig, modern gebouw. Uiteindelijk zijn we toch maar niet naar binnen gegaan, maar op dit moment is er een hele toffe voorstelling: Antwerpen & Istanbul, over de havens van beide steden.

De entree is €10 per persoon. Niet heel goedkoop, maar ik hoor van iedereen dat het wel de moeite waard is.

Hanzestedenplaats 1, Antwerpen

En dat waren al mijn aanraders voor Antwerpen! Ik weet zeker dat ik er nog een keer naartoe ga, dan om uitgebreid te shoppen, want dat hebben we deze keer helemaal niet gedaan!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

10 opmerkingen:

1. Leuk artikel! Ik was er vorig jaar voor het eerst en vond het een super leuke stad!

BeantwoordenVerwijderen
  2. Stiekem ben ik nog nooit in Antwerpen geweest (oeps), maar het ziet er echt prachtig uit. Nu wil ik héél graag eens naar Antwerpen!

3. Grappig dat je eerst die andere steden hebt gedaan terwijl de meeste Nederlanders eerst Antwerpen 'doen' :). Leuke tips! & die eerste foto is superpretty.

4. Leuk om eens te lezen! Ik kom supervaak in Antwerpen, vind het echt een topstad. By far de leukste shopstad in België, en stiekem vind ik Antwerpen zelfs leuker dan alle Nederlandse steden die ik heb gedaan! De Meir op zich bezoek ik meestal niet, ik ben meer fan van alle kleine verstopte winkeltjes eromheen. Het Plantin museum ben ik nog nooit geweest, staat wel op m'n to do lijst! X

BeantwoordenVerwijderen
  5. Je had ook naar de dierentuin moeten gaan achter het station! Die is echt ontzettend mooi en zeker een bezoekje waard! :)