Back To School #2 | Zo leer jij plannen als een pro! (+ GRATIS planner!) - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Back To School #2 | Zo leer jij plannen als een pro! (+ GRATIS planner!)



Nu het nieuwe schooljaar voor de deur staat, moet je er weer aan geloven: bergen met huiswerk, toetsen en verslagen... dat vraagt om een goede planning! Wil jij ook leren plannen als een pro? In dit artikel geef ik je tips, hopelijk help ik je op weg!

Mijn manier van plannen
Voordat ik begin met een preek over hoe je moet plannen, wil ik duidelijk zijn: de manier van plannen die ik in dit artikel deel, werkt fijn voor mij, maar dat betekent niet dat het de beste of meest geweldige manier is. Er zijn wel tientallen manieren om te plannen en ik denk dat er niet één is die het beste is. Het is puur persoonlijk wat voor jou werkt of niet.

Oké, dat is duidelijk. Klaar om te beginnen?


De scrum methode
Door de jaren heen heb ik heel veel verschillende methodes geprobeerd. Ik had meters lange to-do-lijstjes, soms wel drie verschillende agenda's tegelijk of zette de ene helft van mijn afspraken in mijn telefoon en de andere op losse briefjes. Vaak werkte dat tijdelijk, maar er is niets wat ik maanden of jaren heb volgehouden. Totdat ik de scrum methode heb ontdekt.

Nu denk je misschien: scrum? Wat is dat? Kun je dat eten?

Nee, je kunt het niet eten, maar handig is het wel! Ik ben in aanraking gekomen met scrum tijdens mijn werk bij One4Marketing, het marketingbureau waar ik al twee jaar naast mijn studie werk. De scrum methode wordt normaal gesproken in team verband ingezet, maar ik heb ervaren dat je het ook prima in je eentje kunt gebruiken. Het doel van scrum is dat je effectiever gaat werken en duidelijk inzicht hebt in de taken die je moet doen. En dat is precies wat we willen als het op plannen aankomt!

Als je in teamverband aan scrum doet, maak je gebruik van een groot scrum board, bijvoorbeeld een whiteboard of schoolbord. Wanneer je scrumt in je eentje, is dat niet nodig. Een groot A2- of A3-vel is voldoende, of de gratis planner die ik heb ontworpen welke je aan het einde van dit artikel GRATIS kunt downloaden!


Wat heb je nodig?
Als jij in je eentje een planning gaat maken met de scrum methode heb je de volgende voorwerpen nodig:
- Eén groot vel papier (A2 of A3) of meerdere A4-vellen (hiervoor kun je de gratis planner downloaden!)
- Verschillende kleuren post-its
- Pen 
Let's get started!
Kriebelt het al om aan de slag te gaan? Fijn, want we gaan nu echt beginnen! Pak je post-its er maar bij.

Voor mij werkt het goed om met verschillende kleuren post-its te werken. Elke kleur staat voor één van de rollen die ik heb in mijn leven; privé, school, werk of mijn blog. Elke avond maak ik mijn planner voor de volgende dag klaar. Dat doe ik door al mijn taken op verschillende post-its te schrijven.

Voor één taak gebruik je één post-it.


Ik geef je even een voorbeeld. Voor mijn blog moet ik mijn administratie doen. Hiervoor gebruik ik de gele post-its. Ik denk dat ik er een uur mee bezig ben, dus noteer ik dat onderaan de post-it.

Zo ga ik al mijn dagelijkse taken af totdat ik een stapel post-its heb verzameld. Stel dat me nog meer dingen te binnen schieten die ik misschien nog op langere termijn moet doet, dan schrijf ik deze ook op mijn post-its. Daarna is het tijd om de post-its op de planner te gaan plakken.


De planner in actie
Jouw scrum board - laten we het voor het gemak gewoon even "planner" noemen - bestaat uit vijf verschillende vakken. Ik behandel ze hier kort:
- Backlog: Hier komen alle post-its terecht met de taken die je op lange termijn moet doen;
- To do: Hier plak je alle post-its met taken die je vandaag moet afmaken;
- In progress: Hier kan maar één post-it tegelijk geplakt zijn, namelijk de post-it met de taak waar je op dat moment mee bezig bent;
- Parking lot: Ben je met een taak bezig maar komt er een dringende taak tussendoor? Taak één parkeer je even op de Parking lot en uit het To do vak haal je de nieuwe taak die je bij In progress plakt.
- Done: Heb je een taak volbracht? Bravo! Je mag de post-it in het Done vak plakken. Wat een heerlijk gevoel!

Aan het einde van de dag is het noodzakelijk om je planner weer leeg te ruimen, zodat je de volgende dag weer met een schone lei kunt beginnen. Behalve de post-its in het Backlog vak natuurlijk, want dat zijn taken die nog voltooid moeten worden. Voor mij werkt deze manier van plannen ontzettend goed. Op een dag weet ik precies wat ik doe, hoe lang ik ermee bezig ben en het voelt heerlijk om een post-it in het Done vak te plakken! Door een tijdsindicatie mee te geven aan elke taak, weet je op den duur ook hoe lang je met taken bezig bent als je bepaalde taken vaker dan één keer doet.

Zo weet ik dat ik nu precies anderhalf uur doe over het in elkaar zetten van een Photo Diary, terwijl ik altijd dacht dat dat twee uur was. Zo heb ik ineens een half uur extra op een dag!

Download de GRATIS planner
Speciaal voor jou heb ik een gratis template ontworpen waarmee je vanaf nu af aan kunt plannen met behulp van de methode die ik je in dit artikel heb uitgelegd. De planner bestaat in totaal uit vijf A4'tjes, voor elk vak één A4. Deze kun je ophangen boven je bureau of een andere centrale plek waar je goed zicht hebt op je planning. Vanaf nu af aan kun jij écht plannen als een pro!

Klik hier om de gratis planner te downloaden!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

22 opmerkingen:

  1. Ik ben dol op goed plannen! Dus fijn dat je dit deelt en dat we je gratis planner kunnen downloaden! Ik ga er zeker gebruik van maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, da's wel een slimme methode! Vooral ook dat je elke keer weer met een schone lei kan beginnen! Momenteel ben ik een beetje verwonderd over de Bullet Journal techniek. Omdat ik alles er zo mooi mogelijk in wil schrijven en plannen heb ik het gevoel dat ik veel meer gedaan krijg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, de Bullet Journal, daar heb ik ook al veel positiefs over gehoord! Handig om alles in één boekje verzameld te hebben die je overal mee naar toe kunt nemen. En inderdaad, doordat je het zo mooi en netjes mogelijk wilt houden, wordt plannen ook nog eens hartstikke leuk! :)

      Verwijderen
  3. Deze manier van plannen kende ik nog niet! Ik vind het echter wel fijn om de volgende dag nog te kunnen zien wat ik de dag ervoor heb gedaan, dus ik weet niet of het iets voor mij is. Ik gebruik nu to do-lists, het is niet zo handig als je daar later nog dingen bij moet schrijven, maar tot ik iets beters heb gevonden vind ik het prima. :) Het afvinken (of in dit geval: bij 'done' plakken) is inderdaad een heerlijk gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da's best handig! Mijn vriend werkt op zijn werk ook via de scrum-methode, om software te bouwen. Op deze manier kan ik het ook nog gebruiken op mijn werk :-) Downloaden van de planner lukt alleen niet vanuit het Bloglovin' frame?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, als ik je artikel rechtstreeks open lukt het downloaden wel. Leuke planner trouwens, erg leuk vormgegeven. In welke software heb je die gemaakt als ik vragen mag? Ik denk dat ik de pagina's zelf zou plastificeren misschien, dan zijn ze wat duurzamer?

      Verwijderen
    2. Hoi Debbie! Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent. Fijn dat het downloaden nu wel gelukt is. Slim idee om ze te plastificeren, dan blijven ze inderdaad lang goed! :) Ik heb dit gemaakt in InDesign, een betaald programma van Adobe. Werkt erg fijn!

      Verwijderen
  5. Mandy18.8.15

    Super goed idee dit. We gebruiken ongeveer dit op ons werk ook, maar dan digitaal. Dit kan makkelijk met Trello. Wellicht iets om naar te kijken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk idee! Ik kan de planner alleen niet downloaden :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je mijn blog in een Bloglovin' venster geopend? Wanneer je gewoon mijn URL in typ, moet het wel lukken!

      Verwijderen
    2. Het is gelukt! Dankjewel! :)

      Verwijderen
  7. Ooooh, wat een slimme methode zeg! Zo creëer ik wat meer rust in mijn hoofd!
    Liefs xo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een super handige methode, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke methode maar misschien niet meteen iets voor mij!
    Goede review! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er nog is leuk uit! En nog handig ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dit is nog een aardige goede plan methode! Zelf ben ik toch echt van de to do lijstjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aah wat leuk dat je een vorm van scrum gebruikt! Ik heb zelf een scrum certificaat gehaald via mijn stage ^^ dus nu ben ik een officieel scrum master ;) (En ik ga flauw zijn en zeggen dat dit geen scrum is, maar een variatie op Scrum, want volgens de officiële regels van Scrum moet het voldoen aan alle regels van Scrum voordat je het Scrum mag noemen :p ja, ik ben een wijsneus ;))
    Het is echt een goede en fijne methode. Alleen het is niet zo mobiel. Je hebt wel apps voor je telefoon zoals Trello waarop je een scrumboard kan maken, maar ondanks dat ik ICT-er ben hou ik het liever op papier. Alleen dat valt natuurlijk uit elkaar als je het overal mee naar toe neemt :( voor werk of thuis taken is het wel handig. Want dan hang je zo'n bord daar op. Alleen school maak ik de ene keer op school en de andere keer thuis. Dus dit jaar ga ik de bullet journal methode proberen ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Erg handig, wij hebben een whiteboard in de keuken om alles bij te houden. Zo kunnen we ook de roosters van elkaar zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is echt een handige manier! Ik schrijf er ook altijd bij, onder de tijd die ik verwacht dat het me zal kosten, wanneer het echt af moet zijn. Op die manier is het ook duidelijk wanneer ik aan de lange termijn dingen moet gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een superhandige methode! Ik zocht al een tijdje naar een goede manier om wat meer overzicht te krijgen en met deze methode denk ik dat het me gaat lukken. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super handig! Dankje wel Nicole.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je wel voor het delen. Ik ga even bekijken of het voor mij werkt :)

    BeantwoordenVerwijderen