4 tips voor een goede nachtrust - The Budget Life | Blog over financiën en besparen

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

4 tips voor een goede nachtrust


Een goede nachtrust: helaas is goed slapen niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar wel belangrijk. Want met een goede nacht slaap, voel je je de volgende dag uitgerust en begin je energiek aan je dag. Slaaptekort kan op korte termijn resulteren in klachten zoals somberheid, prikkelbaarheid, vergeetachtigheid of hoofdpijn en duizeligheid. Op de lange termijn kan slecht slapen (een chronisch slaaptekort) zelfs leiden tot depressie, obesitas of diabetes type 2. Kortom: goed slapen is voor iedereen belangrijk. In dit artikel geef ik concrete tips voor een goede nachtrust, waaronder de inrichting van je slaapkamer die bijdraagt aan een goede nachtrust.

1. Creëer een fijn klimaat in de slaapkamer

Een praktische tip die je direct toe kunt passen, namelijk het creëren van een fijn slaapklimaat in je slaapkamer. Een fijn slaapklimaat: wat houdt dat in? In de winter is de luchtvochtigheid in huis laag, doordat je de verwarming veel aan hebt staan. Daardoor kun je last krijgen van hoofdpijn, moeheid, droge ogen en een droge huid.

Het is belangrijk om te slapen in een slaapkamer met een goede luchtvochtigheid. Een betere luchtvochtigheid in je slaapkamer kun je bijvoorbeeld creëren door:

Bakjes water op de verwarming te zetten, waardoor het water verdampt en zorgt voor een goede luchtvochtigheid in de slaapkamer. Er zijn zelfs speciale bakjes die je aan de verwarming kunt hangen die de waterdruppels verspreiden in de lucht.

Luchtzuiverende planten en bloemen in je slaapkamer te zetten. Niet alleen zijn planten een leuke aanvulling op je slaapkamerinterieur, ze kunnen door hun luchtzuiverende werking ook een beter klimaat realiseren en de luchtvochtigheid verhogen. De hortensia is één van die planten. Via de wortels van deze plant wordt er water opgenomen, dat door de bladeren weer wordt afgegeven aan de lucht. Dit is dus een ideale plant om in je slaapkamer neer te zetten, bijvoorbeeld op de vensterbank of op je nachtkastje.

2. Kies voor een rustig interieur in de slaapkamer

Kies bij voorkeur voor rustige kleuren op de muur en ga voor niet al te felgekleurde meubels of accessoires. Een rustig interieur zorgt er 's avonds voor dat je direct ontspant in je slaapkamer en vervolgens relaxed in kunt slapen.

3. Laat je telefoon weg uit de slaapkamer

Een telefoon kan een grote boosdoener zijn van een slechte nachtrust. 's Avonds wil je je brein in ruststand brengen, zodat melatonine aangemaakt wordt, je moe wordt en vervolgens goed kunt inslapen. Het licht van je telefoonscherm activeert het brein juist en breekt melatonine af. En dat niet alleen: door social media, filmpjes en berichtjes krijg je weer allemaal prikkels. Daardoor kun je slechter in slaap vallen en kun je daarna ook rusteloos of heel licht slapen. Laat de telefoon dus weg uit je slaapkamer en laat deze gewoon in de woonkamer liggen.

4. Last van piekeren? Leg een notitieboekje op je nachtkastje

Het is een kwaal waar voornamelijk veel vrouwen mee te maken krijgen: piekeren. Wij vrouwen zijn er een ster in om - zodra we in de ruststand komen en willen slapen - ons brein te activeren met piekeren en zorgen maken. Je kunt je voorstellen dat de timing voor piekeren niet optimaal is als je probeert te slapen.

Eén van de tips om piekeren te voorkomen of te stoppen, is om jezelf bijvoorbeeld 10 tot 15 minuten te gunnen om al je piekergedachten op te schrijven in je notitieboekje die je op je nachtkastje legt naast je bed. Door je gedachten op te schrijven en zwart op wit voor je te zien, ontdek je dat ze misschien helemaal niet relevant zijn. Probeer helpende gedachten tegenover je piekergedachten te zetten en bedenk je of je er NU iets aan kunt doen. Vaak is dat bij piekergedachten niet het geval. Schrijf het op, geef jezelf de ruimte om 10 tot 15 minuten te piekeren en laat het daarna los. De kans is groot dat je daarna beter slapen kunt.

Nog meer weten over goed slapen en je slaapkamer? Bekijk de overige pagina's.

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

Geen opmerkingen

Een reactie posten