Wat zijn mijn zakelijke uitgaven als ondernemer? - The Budget Life | Blog over financiën en besparen -->

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Wat zijn mijn zakelijke uitgaven als ondernemer?



Al ruim drie jaar lang geef ik je elke maand een kijkje in mijn persoonlijke uitgaven in de rubriek Last Month's Budget. Ik laat je zien wat ik maandelijks uitgeef aan mijn vaste lasten, mijn hypotheek, boodschappen, verzekeringen, leuke dingen en meer. Sinds 1 januari 2020 ben ik full time ondernemer en werk ik als freelance online marketeer en blogger. Vanaf dat moment heb ik dus naast mijn persoonlijke uitgaven, ook elke maand zakelijke uitgaven. Denk aan verzekeringen, de huur van mijn werkplek en advertentiebudget voor marketinguitingen.

Het leek me wel eens leuk om jullie ook te laten zien wat mijn maandelijkse, zakelijke kosten zijn als ondernemer. Misschien denk je er zelf wel over om te gaan ondernemen en ben je benieuwd met welke zakelijke kostenposten je straks rekening moet houden. Of wellicht onderneem je nu al en ben je nieuwsgierig hoe jouw zakelijke uitgaven zich verhouden tot die van mij.

Natuurlijk verschillen zakelijke uitgaven per persoon, per beroep en per type onderneming, maar dit zijn mijn maandelijkse uitgaven als freelance online marketeer en blogger.

Zakelijke verzekeringen

Allereerst de zakelijke verzekeringen. Ik heb verschillende zakelijke verzekeringen waar ik elke maand voor betaal. Toen ik eind vorig jaar besloot te gaan ondernemen, heb ik direct mijn verzekeringen voor het jaar erop afgesloten. Het gaf (en geeft!) me een veilig gevoel dat ik verzekerd ben als er een keer iets misgaat of als ik door ziekte of andere omstandigheden mijn werk niet meer kan doen.

Zakelijke rechtsbijstandverzekering - €23,37 per maand

Het is me gelukkig nog niet overkomen, maar wanneer een opdrachtgever niet betaalt, dan kan ik door deze verzekering juridische hulp krijgen. Het zal in eerste instantie gaan om het versturen van herinneringen voor het betalen van de factuur en als dat niet gebeurt, kan er een deurwaarder ingeschakeld worden. Als er zelfs dan nog niet betaald wordt, moet er wellicht een rechtszaak aangespannen worden en ben ik ook verzekerd voor de kosten die in dit proces worden gemaakt.
Laten we hopen dat ik hier nooit gebruik van hoef te maken, maar wel heel fijn om hier verzekerd voor te zijn.

Ik betaal voor mijn rechtsbijstandverzekering €23,37 per maand voor bij Centraal Beheer.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering - €6,68 per maand

Met deze verzekering ben ik ervoor verzekerd als ik tijdens mijn werk 'materiële schade aanricht aan derden'. Stel dat ik bij een klant op locatie een dure vaas omstoot (ha, het zou je maar gebeuren!) dan kan ik aanspraak maken op deze verzekering.

Ik betaal voor mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering €6,68 per maand voor bij Centraal Beheer.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering - €55,- per maand

En dan de verzekering die ook direct het allerduurst (maar misschien ook wel het allerbelangrijkst) is: de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Met deze verzekering krijg je een uitkering als je (langdurig) arbeidsongeschikt raakt. Wat mij betreft essentieel als ondernemer, omdat je naast de bijstand verder geen recht hebt op een uitkering als je arbeidsongeschikt raakt.

Ik ben op dit moment nog in het aanmeldingsproces voor deze verzekering. Er gaat een vrij strenge medische keuring aan vooraf voordat je in aanmerking komt voor deze verzekering. Omdat ik een aantal jaar geleden onder behandeling ben geweest van een psycholoog, gaat dat allemaal wat stroever en moet ik meer documentatie aanleveren. Als ik uiteindelijk wel in aanmerking kom voor deze verzekering, dan ga ik €55,- per maand betalen.
Ik heb dan een wachttijd van twee jaar, wat betekent dat mijn uitkering na twee jaar arbeidsongeschiktheid uitgekeerd wordt tot aan mijn pensioen. Hoe ik die eerste twee jaar dan opvul, dat vertel ik je hieronder.

Voor de AOV ga ik het eerste jaar €55,- per maand betalen bij Centraal Beheer. Deze kosten lopen flink op naar mate ik ouder wordt, tot wel meer dan €400 per maand (afhankelijk van het bedrag dat ik jaarlijks wil verzekeren).

Sharepeople - +/- €20 per maand

Ik ben lid van Sharepeople: een collectief van ondernemers die elkaar steunen bij arbeidsongeschiktheid. Je krijgt bij arbeidsongeschiktheid maximaal twee jaar lang een maandelijkse uitkering, waarbij de eerste twee maanden altijd voor jezelf zijn en je dus geen uitkering krijgt.

Het bedrag dat je maandelijks wenst te ontvangen (€1.500, €2.000 of €3.000), geef je zelf aan. Hoe meer je wil ontvangen, hoe meer je maandelijks betaalt. Je betaalt alleen als er iemand in het collectief daadwerkelijk ziek is en de kosten worden eerlijk verdeeld onder alle leden. Ik ben sinds februari lid en heb nu nog maar twee keer een bedrag van zo'n €25,- hoeven te betalen.

Omdat Sharepeople geen officieel zakelijk collectief is, kan ik de kosten niet zakelijk opvoeren maar betaal ik dit van mijn privérekening. Je betaalt wel eenmalig inschrijfgeld en elke maand voor je lidmaatschap, die je wel zakelijk mag opvoeren.

Ik betaal €10,- per maand voor mijn lidmaatschap bij Sharepeople. 
👉 Wil je ook lid worden bij Sharepeople? Stuur me dan even een DM via Instagram. Ik kan je dan een uitnodiging per mail sturen waardoor we allebei drie maanden geen inschrijfgeld betalen. 

Boekhouder - €75

Ik heb een boekhouder die mij helpt met het doen van mijn btw-aangiftes en mijn jaarlijkse inkomstenbelastingaangifite. Ook controleert ze mijn boekhouding en kan ik haar altijd raadplegen met vragen, superfijn!

Ik betaal €75,- per maand voor mijn boekhouder.


Huur van mijn werkplek - €250

Ik huur een werkplek bij de coworkingspace Work Garden in Ede. We werken daar in één ruimte met creatieve zzp'ers, waar ik een eigen, vaste werkplek heb. Ik vind het heel fijn dat ik niet thuis hoef te werken en een fysieke plek heb ik waar ik naartoe ga om te werken. Zo kan ik mijn werk en privé goed gescheiden houden.

Ik betaal €250,- per maand voor een vaste werkplek bij Work Garden.

Reiskosten - €100

Tijdens de coronacrisis was het wat minder, maar voor die tijd reed ik wekelijks heel Nederland door voor salesafspraken en afspraken bij klanten. Ik reis vrijwel altijd met mijn auto en de benzinekosten (à €0,19 per kilometer) mag ik als zakelijke kosten opvoeren. Dat betekent dat ik deze kosten aan het einde van het jaar zakelijk mag aftrekken, waardoor ik minder belasting hoef af te dragen over de resterende winst.

Ik betaal gemiddeld zo'n €100,- aan benzinekosten per maand.

Marketing, reclame en website - €100

Ik ben zelf freelance online marketeer en voor zowel mijn eigen bedrijf als mijn blog The Budget Life zet ik wel eens marketing in om meer websitebezoekers of nieuwe klanten te genereren. Denk bijvoorbeeld aan Facebook-advertenties of het laten maken van een promotievideo.

Ook beheer ik meerdere websites (waaronder mijn zakelijke website en mij blog) waar ik maandelijks hosting voor betaal of voor betaal als ik een nieuw template aanschaf.

Ik betaal gemiddeld zo'n €100,- aan marketing en reclame per maand.

Boekhoudpakket & Zakelijke bankrekeningen - €24,50

Ik maak gebruik van Moneybird, wat ik zelf een heel fijn boekhoudpakket vindt. Mijn zakelijke rekeningen gebruik ik via Knab, waar ik ook heel tevreden mee ben.

Ik betaal €24,50 per maand voor mijn boekhoudpakket, mijn zakelijke rekeningen en de boekhoudkoppeling tussen Knab en Moneybird.

Telefoonabonnement - €28,62

Ook mijn telefoonabonnement voer ik op als zakelijke kosten. Daarnaast heb ik een vast, zakelijk nummer dat automatisch wordt doorgeschakeld naar mijn mobiele nummer.

Ik betaal €28,62 per maand voor mijn telefoonabonnement en vaste, zakelijke nummer.


Apparatuur/elektronica - €75

Ik koop natuurlijk niet elke maand nieuwe apparatuur, maar heb wel bepaalde elektronica nodig die eens in de zoveel jaar vernieuwd moet worden of die ik nieuw aanschaf. Denk bijvoorbeeld aan een laptop, beeldscherm, toetsenbord, mobiele telefoon, koptelefoon etc.

Ik betaal gemiddeld €75 per maand voor mijn apparatuur/elektronica. 

Inhuur van derden - €150

Voor mijn opdrachtgevers en blog huur ik regelmatig diensten van anderen in. Dat zijn voornamelijk tekstschrijvers die voor mijn eigen blog of opdrachtgevers teksten schrijven. Ik betaal hen uit (en dus valt dit onder zakelijke kosten) maar wat ik aan hen betaal, verdien ik altijd rechtstreeks terug doordat mijn opdrachtgevers mij weer betalen.

Ik betaal gemiddeld €150,- per maand aan inhuur van derden, maar ik verwacht dat dat de komende maanden meer zal worden.

Opleiding & boeken - €40

Ik volg regelmatig een (online) cursus of training en lees veel boeken die gerelateerd zijn aan mijn vakgebied. Ook deze uitgaven kan ik vaak (gedeeltelijk) als zakelijke kosten opvoeren.

Ik betaal gemiddeld 40,- per maand voor opleiding en boeken.

Overzicht: wat zijn mijn zakelijke kosten (excl. BTW)?

  • Verzekeringen (als ik word goedgekeurd voor een AOV): €105,05
  • Boekhouder: €75
  • Huur werkplek: €250
  • Reiskosten: €100
  • Marketing, reclame en website: €100
  • Boekhoudpakket & bankrekening: €24,50
  • Telefoonabonnement: €28,50
  • Apparatuur & elektronica: €75
  • Inhuur van derden: €150
  • Opleiding & boeken: €40
Totaal: €948,05

Ik geef dus elke maand bijna €950,- uit aan zakelijke kosten. Dit is nog exclusief mijn belasting, die ik aan het eind van het jaar betaal over mijn winst. Dat komt ook nog eens neer op zo'n 20% tot 25% van mijn omzet. Zo zie je maar dat je als ondernemer elke maand best wat kosten hebt waar je zeker rekening mee moet houden als je een doel bedenkt wat je per maand wil gaan verdienen.

Volg mij op Pinterest en/of pin dit artikel via Pinterest:


Deze blogs vind je misschien ook leuk:

1 opmerking:

  1. Super interessant om allemaal te lezen! Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een ondernemingsplan en deze info is dus heel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen