Mijn eerste kwartaal als fulltime ondernemer (ervaringen & omzet) - The Budget Life

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Mijn eerste kwartaal als fulltime ondernemer (ervaringen & omzet)



Mijn eerste kwartaal als fulltime ondernemer zit erop! Eind vorig jaar zegde ik mijn baan in loondienst op en op 1 januari 2020 was het dan echt zover; ik startte met mijn avontuur als freelance online marketeer. Mijn ondernemersavontuur kende een vliegende start. Ik kreeg veel leuke aanvragen en binnen no time had ik voldoende opdrachtgevers voor de komende maanden.
Totdat het coronavirus om de hoek kwam kijken, dat zorgt voor spannende tijden voor alle zzp'ers in Nederland - en dus ook voor mij.

In dit artikel deel ik de ervaringen van mijn eerste kwartaal als fulltime ondernemer, de hoogtepunten en de uitdagingen én vertel ik wat mijn omzet was dit kwartaal.

De eerste maand

Ik kan me mijn eerste week nog goed herinneren. Wat was dat raar! Ik had al wel wat opdrachtgevers, maar kon nog lang geen volledige werkweek maken. Wel ging ik elke dag braaf naar kantoor. Ik huur namelijk een bureau bij Work Garden, een hele fijne werkplek waar ik met meerdere zzp'ers werk.

Ik werkte aan mijn website, liet op LinkedIn weten dat ik beschikbaar was als freelance online marketeer en ging actief aan de slag met het benaderen van mensen uit mijn eigen netwerk.

Ik merkte dat ik heel erg de drang had om een achturige werkdag te maken. Ik wilde vroeg beginnen en zeker tot 17.00u op kantoor blijven, ik was niet anders gewend na vier jaar in loondienst te hebben gewerkt.
Al snel merkte ik dat dat niet nodig was. Niet alleen omdat ik (nog) niet voor 40 uur aan werk had, maar ook omdat ik een stuk productiever werk nu ik geen collega's meer heb. Daardoor kreeg ik veel meer werk gedaan in minder tijd en hoefde ik niet per se acht uur per dag te werken.

In de weken daarna kreeg ik steeds meer opdrachten en scoorde ik eind januari mijn eerste interim opdracht bij een bedrijf in Leiden waar ik één dag in de week op locatie ging werken.

Naast deze opdracht, werkte ik aan o.a. deze projecten:

  • Voor een start-up maakte ik het marketingadviesplan, deed ik marketingonderzoek en zette ik alle marketingcampagnes op via Facebook, LinkedIn & YouTube
  • Voor een leasemaatschappij maakte ik een adviesrapport over hoe dit bedrijf marketing het beste in kan zetten
  • Voor de nieuwe website van Van Baal Materiaalhandel schreef ik de websiteteksten en categorieteksten
  • Ik maakte een uitgebreid adviesplan voor Alpine en schreef verschillende blogs
  • Ik schreef meerdere categorieteksten voor HEMA 
  • Ik beheer de Google Ads campagnes van o.a. een tandartsenpraktijk, laminaatwebshop en een bedrijf dat relatiegeschenken verkoopt
Lekker divers, dus!

Uurtarief verhogen

Omdat ik zoveel aanvragen kreeg en wat zekerder werd van mijn dienstenaanbod, besloot ik in de vierde week na lancering van mijn bedrijf mijn uurtarief al te verhogen. Ik was wat voorzichtig begonnen, maar ontdekte al snel dat ik met mijn vijf jaar ervaring en de huidige economische situatie best wat meer kon vragen.

Inmiddels werk ik met twee verschillende uurtarieven: €65 per uur en €70 per uur. De kosten die ik per uur reken, zijn afhankelijk van de soort werkzaamheden. Voor het schrijven van een tekst vraag ik bijvoorbeeld minder dan het opstellen van een uitgebreid marketingadviesplan.

En toen kwam het coronavirus...

Aan het begin van maart leek er nog niet veel aan de hand, maar toen de eerste maatregelen omtrent het coronavirus werden genomen, kreeg ik direct de eerste klap te verduren.

Mijn grootste opdracht bij het bedrijf waar ik één dag in de week werkte, werd per direct stopgezet. En ook een andere opdracht van meerdere uren per maand werd tijdelijk stopgezet, net als een aantal campagnes voor andere klanten die werden uitgesteld.

Ai, dat was wel even een financiële tegenvaller. Ik besloot direct een oproepje op LinkedIn te plaatsen dat ik vanwege het coronavirus opdrachten misliep en dus beschikbaar was. En dat bleek mijn redding te zijn! Het bericht is meer dan 12.000 keer bekeken en naar aanleiding daarvan kreeg ik meerdere aanbiedingen en telefoontjes over opdrachten. Inmiddels zijn daar ook al wat concrete opdrachten uitgekomen, superfijn!

Terugblik op het eerste kwartaal

Ondanks het coronavirus, kijk ik met een enorm goed gevoel terug op het eerste kwartaal. Ik had al zo'n vermoeden dat het fulltime ondernemerschap me goed zou bevallen, maar dat ik het zó leuk zou vinden en dat het zó goed zou gaan... dat had ik niet durven dromen.

Ik werk nu ongeveer 30 uur per week aan mijn freelance online marketingklussen en zo'n 4 tot 6 uur per week aan The Budget Life.
In die uren ben ik natuurlijk niet alleen maar betaald werk aan het doen. Ik maak offertes, bel met klanten, doe administratie en ben ook tijd kwijt aan reizen. In een werkweek maak ik ongeveer 20 tot 25 declarabele uren.

Mijn omzet eerste kwartaal

Als de coronacrisis niet was losgebarsten, was mijn kwartaalomzet wel een paar duizend euro hoger geweest. Maar hé, ik mag ab-so-luut niet klagen. Ik eindig het eerste kwartaal van 2020 namelijk met een omzet van:

€18.959,69


Ongeveer 85% van deze omzet haalde ik uit mijn freelance online marketingklussen, de overige 15% verdiende ik met advertorials op The Budget Life, inkomsten uit advertenties en affiliate marketing.

Als je bedenkt dat mijn omzetdoel voor 2020 €50.000 is, zou het betekenen dat ik dit doel al in het derde kwartaal kan halen, als het zo doorgaat. Ik wacht de maanden april en mei dan ook even af en wie weet ga ik mijn omzetdoel voor 2020 gewoon naar boven bijstellen. En voor nu ben ik vooral heel trots op wat ik het eerste kwartaal heb bereikt! 😃

Pin dit artikel op Pinterest:



Deze blogs vind je misschien ook leuk:

6 opmerkingen:

  1. Wauw, wat ben je goed bezig zeg! Je hebt echt een heel mooie omzet behaald en veel toffe projecten kunnen oppakken. Ik kan me voorstellen dat het even schrikken was toen je grootste opdracht werd stopgezet. Hoe tof dat je met hard werken en netwerken toch weer een paar nieuwe opdrachten hebt gekregen. Je mag zeker heel trots zijn op je eerste kwartaal.
    En je zet mij aan het denken dat ik ook echt eens iets met mijn uurtarief moet doen. Zeker nu ik net met een financieel adviseur heb gesproken over alle kosten voor verzekeringen (slik!), moet ik toch eens iets gaan doen met mijn tarief ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat goed, zeg! Dat verdient wel een lekker taartje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, gaaf! En wat spannend nu met het hele corona gebeuren om net ondernemer te zijn. Veel bedrijven zullen toch even op de kosten letten. Maar zet hem op! Het komst vast goed! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker bezig! En wat ontzettend fijn dat je door het online zetten van het mislopen van opdrachten door het virus je toch meteen weer nieuwe opdrachten kreeg! Slim gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je eerste kwartaal ondanks het coronavirus toch zo goed is gegaan. Je mag zeker trots zijn op je opdrachten en je omzet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat goed zeg! Helaas is de coronacrisis een tegenvaller, maar daar hebben we helaas allemaal mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen