Vluchtvertraging gehad? Krijg een vergoeding tot wel €600!


Het is de nachtmerrie van elke vliegtuigreiziger: je komt op het vliegveld aan en komt erachter dat je vlucht is vertraagd. Zowel op de heen- als terugweg is dat natuurlijk erg balen. Misschien ben je of ga je deze meivakantie met vakantie met het vliegtuig en heb je vertraging opgelopen, is jouw vlucht geannuleerd of heb je een aansluitende vlucht gemist. Dan is dit artikel voor jou, want in bepaalde gevallen heb je recht op een vergoeding die kan oplopen tot wel €600 per persoon!

Ik had geen idee dat dit mogelijk was, maar zo'n enorme vergoeding maakt een vertraging wat mij betreft nét iets minder vervelend ;-). Wanneer je recht hebt op deze vergoeding en hoe je deze kunt claimen, vertel ik je in dit artikel.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

In de Europese regelgeving Verordening 261/2004 staat aangegeven dat je als passagier onder bepaalde omstandigheden recht hebt op een vergoeding bij vertraging of annulering. Je hebt in principe recht op een vergoeding wanneer:

  • Jouw vlucht start vanuit de EU;
  • Je vanuit een land buiten de EU naar de EU vliegt met een Europese vliegmaatschappij;
  • Jouw vlucht met meer dan 3 uur vertraging op je eindbestemming aankomt;
  • De vliegmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging.

Er is wel een aantal buitengewone omstandigheden waarbij de vliegmaatschappij kan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Denk bijvoorbeeld aan weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding of terrorisme. In deze gevallen heb je geen recht op een vergoeding.
Ook wanneer de vertraging tijdens de vlucht nog wordt beperkt tot onder de drie uur, heb je geen recht op vergoeding.

☞ Heb je onlangs gevlogen en te maken gehad met vertraging, annulering of een gemiste overstap door vertraging? En twijfel je of je recht hebt op een vergoeding? Vul je vluchtnummer in in de calculator op de website en vraag gratis advies op over een eventuele vergoeding.


Hoe hoog is de vergoeding?

De vergoeding die je kunt claimen, wordt berekend op basis van het aantal kilometers tussen je vertrekpunt en eindbestemming. De bedragen die je vergoed krijgt zijn afhankelijk van het feit of je wel of niet binnen de EU reist en zijn als volgt:

  • Vluchtreis tot 1500 km binnen of buiten de EU: €250 vergoeding per persoon
  • Vluchtreis langer dan 1500 km in de EU: €400 per persoon
  • Vluchtreis van 1500-3500 km buiten de EU: €400 vergoeding per persoon
  • Vluchtreis langer dan 3500km buiten de EU: €600 vergoeding per persoon

Hoe kun je je vergoeding claimen?

Heb je geen idee hoe je je vergoeding moet claimen of heb je gewoonweg geen zin, tijd of kennis om de aanvraag juridisch te regelen? Dan heb ik goed nieuws voor je, want je kunt je aanvraag indienden bij EUclaim die vervolgens het hele proces voor je regelt.

Krijg je uiteindelijk toch geen vergoeding? Geen probleem, je hoeft dan ook niets te betalen. Als je uiteindelijk via je aanvraag bij EUclaim wel een vergoeding krijgt, draag je daarvan een klein percentage af aan EUclaim voor het begeleiden van de aanvraag. In de tussentijd word je netjes op de hoogte gehouden van de status van jouw aanvraag.

Gelukkig heb ik nog nooit langer dan drie uur vertraging gehad, maar als je je bedenkt dat in Europa gemiddeld 30% van de Europese vluchten te laat vertrekt, zou het zo maar eens kunnen dat het mij ook gaat overkomen. Fingers crossed dat dat niet gaat gebeuren, maar ik weet in ieder geval dat ik aan kan kloppen bij EUclaim voor een vergoeding.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met EUclaim.

5 opmerkingen :

  1. Woow wat een bedragen! Tijdens de terugreis vanuit Amerika hebben wij 4 uur vertraging gehad, maar ben er eigenlijk nooit verder achteraan gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Edith-Sofia, wat vervelend zeg! Vloog je met een EU-vliegmaatschappij? In dat geval kun je tot 2 jaar na dato je vergoeding claimen. Je kunt het zelf checken op euclaim.nl Succes! :-) Groetjes, Nicole

      Verwijderen
  2. Gewoon lekker zelf regelen. Bij zo'n claim bedrijf moet je vaak een (groot) deel afstaan. Wij hadden 5 uur vertraging, zelf gemaild, wat formulieren ingevuld en alles gelijk op onze rekening gestort. Kostte denk ik een uurtje werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een aantal jaren geleden zo`n situatie gehad met de KLM met een vlucht vanuit Toronto, Canada. De vlucht terug was gecanceld doordat het vliegtuig met pech stond op Schiphol. Ik kon toen pas de volgende dag terug met een hele andere vlucht met overstap ipv rechtstreeks en was dus meer dan 6 uur vertraagd. Ik heb zelf een claim ingediend bij KLM en kon toen kiezen tussen 600 euro contant of voor 800 euro aan tickets bij KLM in het eerstvolgende jaar. Ik heb toen het laatste gekozen omdat mijn kinderen dat jaar naar ZO Azie zouden gaan en daar hebben we dat tegoed voor gebruikt. Als dat niet het geval geweest was had ik voor contant geld gekozen. Zelf claimen is erg simpel dus gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit mij hier helemaal bij aan! Het is zo makkelijk om zelf te doen! Ik heb in februari 300 euro teruggekregen van KLM omdat ik net iets minder dan 4 uur vertraagd was. Heeft mij denk ik 5 minuutjes van mijn tijd gekost + ik heb niet onnodig mijn persoonlijke gegevens hoeven af te dragen aan een bedrijf als EUclaim. Ik heb namelijk eerst geprobeerd om het via EUclaim te doen, maar ik kreeg een mail terug dat ik de volgende gegevens moest opsturen:
      - Boekingsbevestiging en/of
      - E-ticket(s) en/of
      - Instapkaart(en)
      - Kopie paspoort of ID-kaart (voor- en achterkant)
      Nou, dat stuur ik toch liever niet op naar een dergelijk bedrijf. Bij KLM hoefde ik alleen maar mijn vluchtnummer door te geven. :) Dus mijn tip is: probeer het eerst zelf.

      Verwijderen

My Instagram

Privacy Verklaring | Copyright © The Budget Life | Blog over budget interieur, kleding & leven.