5 tips voor een 'zen' slaapkamer en goede nachtrust


Als ik minder dan acht uur slaap, ben ik de volgende dag in de meeste gevallen niet te genieten. Een goede nachtrust (én een plek waar je de lekkerste middagdutjes kunt doen) is voor mij dan ook onmisbaar. Toen ik in dit huis kwam wonen, heb ik goed nagedacht over de inrichting van mijn slaapkamer. Het moest een gezellige en sfeervolle ruimte worden, maar ook vooral een ruimte waar ik écht tot rust kan komen. Ik deel je dan ook graag mijn vijf beste tips voor een 'zen' slaapkamer en goede nachtrust.

1. Zorg voor een goede luchtvochtigheid (met hortensia)

Planten en bloemen: ik ben er dol op! Bepaalde soorten zijn niet alleen een leuke aanvulling op je interieur, maar kunnen ook een positieve werking hebben op je gezondheid. In de winter is de luchtvochtigheid in huis vaak laag, doordat de verwarming veel aan staat. Daardoor kun je last krijgen van een droge huid, hoofdpijn, moeheid en droge ogen.

Hortensia is één van die kamerplanten die bijdraagt aan een betere luchtvochtigheid in huis. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat er geen andere kamerplant is die zo'n positieve bijdrage levert aan de luchtvochtigheidsgraad dan hortensia. Via de wortels van hortensia wordt water opgenomen, dat door de bladeren weer wordt afgegeven aan de lucht. Een ideale plant om in je slaapkamer te plaatsen dus, zodat je kunt slapen in een gezonde leefruimte waar de luchtvochtigheid hoog genoeg is.

Van HydrangeaWorld.com ontving ik deze prachtige, witte kamerhortensia die perfect matcht bij mijn slaapkamerinrichting én lekker afsteekt tegen de bordeauxrode muur. Op de website van Hydrangeaworld vind je handige tips voor de verzorging van hortensia. Ideaal, want tot op de dag van vandaag is het me nog niet echt gelukt om groene vingers te ontwikkelen ;-)

Hortensia verzorgingstips:

  1. Zet hortensia op een lichte plek, bijvoorbeeld dicht bij het raam.
  2. Hortensia heeft veel water nodig: ik dompel de hele pot één of twee keer per week onder in water. 
  3. Hangen de bloemetjes slap? Geen paniek! Een flinke scheut water of dompelbad doet wonderen.
  4. Teveel water is ook niet goed; de wortels kunnen dan afsterven. Ik voel daarom goed aan de bodem of deze nog vochtig genoeg is en geef pas water als de bodem droog aanvoelt.
Met deze tips is het me gelukt om de hortensia op mijn nachtkastje al twee weken lang prachtig in bloei te houden en ook de komende twee weken verwacht ik er nog wel van te genieten. Dat betekent én een mooie plant op mijn nachtkastje en een goede luchtvochtigheid in de slaapkamer. Yes! 

2. Zorg voor een rustige inrichting

Oké, mijn knallende bordeauxrode muur past niet bepaald in de definitie van een 'rustige slaapkamer', maar de rest van mijn kamer heb ik met een reden minimalistisch gehouden. De overige muren zijn wit (net als mijn kledingkast) en ik heb bijvoorbeeld bewust geen schilderijen aan de muur opgehangen. Ik vind het fijn als mijn slaapkamer rust uitstraalt en dat ik 's avonds niet word afgeleid door veel drukte en tierlantijntjes in mijn kamer.

3. Geen telefoon in bed

Ik ben vast niet de enige die 's avonds voor het slapen gaan nog graag urenlang op haar telefoon scrollt en YouTube-filmpjes kijkt. Aan de ene kant ontspannend, aan de andere kant ook dé boosdoener van een slechte nachtrust. Het licht van het scherm activeert je brein juist (het breekt melatonine af), in plaats van dat het je moeheid stimuleert. Bovendien krijg je weer allemaal prikkels, waardoor je daarna slecht in slaap valt of gedurende de nacht heel rusteloos/licht slaapt.

Ik probeer de laatste tijd dan ook om zeker een uur voordat ik ga slapen mijn telefoon in m'n nachtkastje te leggen en in plaats van nog op mijn telefoon te zitten... een boek open te slaan!


4. Lees een boek voor het slapen gaan

Vroeger kon ik gerust 7 boeken per week verslinden, tegenwoordig gaat lezen helaas een stuk minder makkelijk. M'n hoofd zit vaak te vol om nog een boek open te slaan, maar elke keer als ik het toch maar weer probeer denk ik: dit moet ik echt vaker doen! Ik probeer altijd 15 tot 20 bladzijdes te lezen voordat ik ga slapen en vind dat echt een heerlijk onderdeel van mijn avondritueel.

Ik vind het ook heel fijn om nog wat kaarsjes aan te zetten voor het slapen gaan. Ik word daar erg rustig van, zeker als ik ook nog eens voor een geurkaars met bijvoorbeeld lavendelgeur kies.

5. Creëer jouw eigen avondritueel

In de 24 jaar dat ik elke avond naar bed ga (ha-ha), heb inmiddels veel verschillende avondrituelen uitgeprobeerd. Welke handelingen/rituelen zorgen ervoor dat ik vervolgens het makkelijkst in slaap val? Zo heb ik bijvoorbeeld jarenlang vrijwel elke avond in mijn dagboek geschreven om mijn hoofd leeg te maken of in bed een boek te lezen.

Nog steeds heb ik hét perfecte avondritueel niet gevonden, maar ik slaap heerlijk, dus ik heb eigenlijk niets te klagen! ;-) Mijn avondritueel begint met het opruimen van mijn woonkamer en slaapkamer (ik kan slecht in slaap komen als het een rotzooi in huis is), dan reinig ik mijn gezicht, poets ik mijn tanden, trek ik een prachtige pyjama aan en lees ik dus een aantal bladzijdes in een boek. Stiekem check ik dan toch vaak nog mijn telefoon even maar probeer ik deze de laatste tijd echt ruim op tijd weg te leggen.

Ik ben benieuwd: pas jij ook één of meerdere van deze tips toe voor een goede nachtrust?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met HydrangeaWorld.com 

Een reactie posten

My Instagram

Privacy Verklaring | Copyright © The Budget Life ☞ De beste tips om meer met minder geld te doen!.