XXL Photo Diary #76 | Vakantie in Alanya, 22e verjaardag vieren & héél veel eten - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Vakantie Photo Diaries zijn ongetwijfeld de leukste om in elkaar te zetten. Stiekem beleef ik zo de vakantie een beetje opnieuw en ik kan je vertellen: dat is helemaal niet vervelend! Afgelopen week was ik op vakantie in Alanya (Turkije) en gisteren landde ik weer op Nederlandse bodem. Samen met mijn vriend Tim hebben we acht heerlijke en warme dagen gehad in Alanya. We hebben een boottocht gemaakt, huurden fietsen, hebben héél véél gegeten (ik zit er nog steeds vol van, haha) én we vierden mijn 22e verjaardag in Alanya. Benieuwd wat we allemaal hebben uitgespookt? Lees dan snel verder!

Vrijdag op zaterdagnacht staan we héél vroeg op. Om 02.00u gaat de wekker en ik denk niet dat ik ooit zo vroeg ben opgestaan. Om kwart voor drie zitten we in de auto richting Schiphol, waar we onze auto parkeren bij AutoHotel in Rijsenhout, wat we boekten via Parkerenschiphol.nl. Voor nog geen €60 kunnen we onze auto hier acht dagen lang parkeren. Ideaal als je van die extreem vroege vliegtijden hebt, waardoor er nog geen treinen rijden. Nadat we onze auto parkeren, worden we met een shuttlebus naar Schiphol gebracht en recht voor je vertrekhal afgezet. Ideaal!

In de lucht! Ik heb inmiddels al talloze keren gevlogen, maar het blijft leuk.

We vliegen naar Antalya en vanaf daar is het nog zo'n 2,5 uur met de bus naar ons appartement in Alanya.

We huren een prachtig appartementje in een appartementencomplex/hotel in het oosten van Alanya. Een beetje buiten het toeristisch centrum, maar dat vinden we alleen maar fijn. En wat ook heel erg fijn is, is dit mega bed.

We hebben een ruime keuken en woonkamer met deze toffe hoekbank.

En een heel mooi uitzicht vanaf ons appartementje, we zitten super dicht bij de bergen!

De volgende ochtend huren we een fiets bij een reisbureautje, waar we ook meteen twee excursies boeken. Ik heb een toffe fiets met een mandje voorop, wat is dat súper handig zeg! Ik zit er serieus aan te denken om voor mijn fiets thuis ook een mandje te kopen.

Met onze fiets crossen we door alle kleine straatjes van Alanya. We ontdekken een heel tof, authentiek bakkerijtje in één van die straatjes. Het brood wordt voor je neus gebakken en het ruikt zoooo lekker!

We eten daar pide, een soort Turks gehaktbrood.

's Avonds gaan we uit eten bij een restaurantje met een hele aardige Turkse eigenaar. Ik spreek een klein beetje Turks, ik heb namelijk Turks geleerd toen ik vorig jaar in Istanbul studeerde. En een aantal keer per jaar op vakantie gaan naar Turkije is de perfecte manier om mijn Turks een beetje te onderhouden :-) Bovendien vinden de Turkse mensen het helemaal geweldig als je Turks met ze spreekt.

Na het eten fietsen we naar het strand, omdat we daar de zonsondergang willen bekijken. Helaas verdwijnt de zon al snel achter de bergen en zie je niet zoveel. Maarrrr, we hebben wel lekkere ijsjes en dat is ook goed!

De volgende ochtend stappen we weer op onze fiets om de stad te verkennen. Per toeval komen we een leuk marktje tegen, wat een enorme mega XXXL markt blijkt te zijn met honderden kramen vol fruit, groenten, kleding, schoenen e.d. We kijken onze ogen uit! Tim koopt vier paar schoenen, drie t-shirts en voetbalshirtjes. Ik koop niks, alleen fruit :-)

Daarna even lunchen bij een tentje in de buurt.

En zoals bij bijna elk Turks restaurantje krijg je na afloop gratis een kopje Turkse thee, hmmm!

Terwijl ik deze Photo Diary maak, besef ik dat deze bestaat uit eten, eten en nog eens eten. Maar ja, daar is Turkije ook een beetje voor! 's Avonds fietsen we weer naar het centrum op zoek naar een knus en cheap restaurantje. We vinden een kebabtentje waar we eerst brood met saus krijgen en daarna heerlijke gegrilde kip met groenten, salade en rijst.

Op dinsdag moeten we al vroeg op staan omdat we een boottocht gaan maken die we hebben geboekt. Ik heb regelmatig een boottocht gemaakt door Turkije, maar dit was toch een beetje een horrorervaring, haha. De boot zat propvol en we lagen op piepkleine matjes, waardoor je bijna tegen je buurman of buurvrouw aangeplakt lag. We hadden drie liter water meegenomen en dat moesten we op de boot direct inleveren. Je mocht namelijk zelf geen drinken meenemen, dat moest je allemaal kopen daar. Het duurde bijna anderhalf uur voordat we eindelijk vertrokken...

Maar als we eenmaal vertrokken zijn, valt het allemaal wel mee. Het zonnetje schijnt volop, laat die bruine benen maar komen!

Met de boot varen we langs de meest prachtige bergen en rotsen, zó mooi om te zien! Om vijf uur worden we weer (zo rood als een kreeft) afgezet bij het hotel.

's Avonds gaan we uit eten bij Bistro Brooklyn, een super hip Amerikaans tentje. Voor Turkse begrippen is het eten duur, maar alsnog is het voor ons Hollanders super betaalbaar. Voor €6 heb je pasta of pizza, en een flink stuk vlees met groenten, frietjes e.d. kost €15.

Na het avondeten spelen we nog spelletjes op het balkon. In een klein supermarktje kocht ik Skip-Bo en dat is nu ons nieuwe favoriete spelletje, haha. Natuurlijk heb ik nog geen één keer gewonnen, want Tim wint bijna altijd met spelletjes!

Na al het geshop van Tim, is het op woensdag eindelijk mijn tijd om te shoppen, woehoee! We gaan naar het centrum waar een aantal leuke kledingwinkels zitten.

Goed geslaagd! Ik ben vooral héél erg blij met de witte schoenen. Ik ben al super lang op zoek naar zoiets en wilde eigenlijk zwarte lakschoentjes, maar deze witte vind ik nóg mooier! En ze waren super cheap, €21!

Tim heeft het er al de hele week over dat hij een ijsje wil van de McDonald's. Ben je in Turkije... ga je dus alsnog naar de McDonald's. Tim blij met z'n ijsje, ik blij met de Mango milkshake!

Donderdag is het feest, want ik ben JARIG! Ik word 22 jaar oud en het is de tweede keer dat ik het in Turkije vier. Alleen maar leuk om je verjaardag op vakantie te vieren met zulke tropische temperaturen! :)
Ik word verrast met een taartje en een super lief briefje van het hotel, zonder dat we iets hadden gezegd over mijn verjaardag. Blijkbaar hadden ze goed opgelet toen we incheckten, heel erg leuk!

's Ochtends brengen we door bij het zwembad, want het is super warm. Nog even bijbruinen!

Aan het begin van de middag gaan we naar het centrum om daar een taartje te eten voor mijn verjaardag. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de Turkse taart en desserts, die zijn meestal héél erg zoet. Daarom gaan we naar de Starbucks want daar hebben ze én lekkere koffie én lekkere taart. Ik neem de lemon cake, súper lekker!

's Avonds gaan we natuurlijk uit eten om mijn verjaardag te vieren. Ik trek meteen mijn nieuwe blouse aan die ik bij Koton heb gekocht, samen met een zwart spijkerbroekje en mijn tasje van Lesara.

We hebben 's middags al een tafeltje gereserveerd bij een mooi restaurant strak aan de zee. De hele week hebben we het er al over dat we voor mijn verjaardag aan zee willen eten, dus zo gezegd, zo gedaan. Er wordt ons van alles beloofd: een mooi versierde tafel met bloemen en ballonnen, tapas als voorgerecht en een mega bijzonder hoofdgerecht.
Uiteindelijk valt het heel erg tegen. Aan de tafel is niets gedaan, het voorgerecht bestaat uit broodjes en het hoofdgerecht is koud. Normaal ben ik echt niet van het klagen, maar dit slaat alles. Het is ons geld zeker niet waard.

Gelukkig snapt de manager van het restaurant ons helemaal en vindt hij het vervelend dat het zo is gelopen vanwege personeelstekort. Uiteindelijk hoeven we alleen de drankjes te betalen, dus is het zo netjes opgelost.

En als troost gaan we daarna gewoon naar ons favoriete restaurantje Bistro Brooklyn om wat te drinken!

Op vrijdag (ons laatste dagje alweer, snik!) gaan we met twee jeeps de bergen in op jeep safari. We hebben een super leuke groep van ongeveer 15 mensen uit Duitsland, Zweden, Iran en Turkije. Onze chauffeur is knettergek en we liggen continu dubbel om deze beste man. We scheuren door de bergen heen en ook al vreesde ik stiekem een beetje voor m'n leven, het was wel heel erg gaaf!

De natuur die we zien is onbeschrijfelijk mooi, wat een uitzichten!

We eindigen de jeep safari bij Dim Çayi, één van de hotspots van Alanya. In de vallei bij het stuwmeer zijn allemaal schattige eettentjes op het water waar je wat kunt eten of drinken, heel erg leuk!

Tijdens de jeep safari ontmoeten Tim en ik een heel leuk Turks stel, Erdi en Hilal. We trekken de hele dag samen met elkaar op en eten ook samen.

Ons laatste avondje brengen we natuurlijk door bij Bistro Brooklyn. Normaal gaan we nooit twee keer naar hetzelfde restaurant, maar dit restaurant is zó goed en divers, dat ik hier wel elke dag zou willen eten, haha!

Als voorgerecht nemen we nachos, hmmm!

En als hoofdgerecht vlees met veel verschillende soorten groenten, saus en brood. Echt, dit kan ik elke avond wel eten.

En tot slot krijgen we nog een gratis cocktail ter ere van mijn verjaardag. Natuurlijk ga ik voor de mojito, mijn favoriete cocktail!

En toen zat de vakantie er alweer op. Wat hebben we enorm genoten! Ik had nog wel een paar weekjes kunnen blijven, wat is Turkije toch fijn. Vandaag kan ik nog even genieten van mijn weekend en morgen moet ik gewoon weer werken. De realiteit is hard :)
Aanstaande donderdag organiseert het marketingbureau waar ik werk een groot marketingevent waar we al maanden voor aan het voorbereiden zijn. Ik heb er heel veel zin in! Ik wens jullie allemaal een fijne week!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

17 opmerkingen:

1. Wat heb je leuke foto's gemaakt, leuk om te zien!

Ziet er zo ook uit als echt een vakantie om van te genieten.
    Hebben jullie eigenlijk nog last gehad van de onrust in Turkije?

Reacties
    1. Het was ook echt een heerlijke geniet vakantie, ik ben weer helemaal opgeladen! Gelukkig hebben we nergens last van gehad. Er waren wel twee aanslagen in Istanbul, maar dat is honderden kilometers van Alanya vandaan. Wij hebben er in ieder geval helemaal niets van gemerkt!

Verwijderen
  2. Ah wat een mooie foto's heb je gemaakt! Ook superleuke met Tim en jou! Dat is stiekem toch ooit wel een beetje lastig als je met z'n tweeën bent. Fijn dat je verjaardag toch nog leuk was geweest ondanks het etentje. Je tasje vind ik trouwens enorm mooi! Net als je nieuwe witte top!

BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke en lange photo diary! Ik krijg meteen zin om ook weer naar Turkije te gaan. Zo gaaf ook die jeep safari! En nog gefeliciteerd met je verjaardag! <3 Lief dat het personeel er aan had gedacht!

4. Wat een heerlijke vakantie lijkt mij dit! Zelf twee jaar geleden naar Turkije geweest, mijn vriend en ik hebben ook de jeep safari gedaan, maar ook met raften en zijn toen ook geëindigd bij Dim Çayi, ijskoud water weet ik nog wel!

Reacties
    1. Oooh, wat toevallig dat je ook bij Dim Çayi bent geweest! Ik heb nog even met mijn teen het water gevoeld, maar dat was inderdaad ijskoud. Er waren een paar mensen die gingen zwemmen, maar die waren er binnen een minuut weer uit, haha!

Verwijderen
  5. Wat een leuke foto's! Lijkt me een heerlijke vakantie.

6. nog hartelijk gefeliciteerd <3 en wat lijkt me het een super vakantie :D

7. Zo te zien heb je een heerlijke vakantie gehad! Super veel foto's en wat een prachtige omgeving!

8. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie samen gehad, wauw. Heerlijk om te zien!

BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ontzettend lief van dat taartje! En wauw, zó veel lekker eten in deze diary, haha :)

Reacties
    1. Haha, I know!! Veel eten hoort toch een beetje bij vakantie :-)

Verwijderen
  10. Ah wat leuk al die foto's! Vooral ook dat het hotel aan je verjaardag heeft gedacht. Ondanks dat het resturant tegen viel, wel netjes opgelost en gelukkig nog vele andere momenten die het goed hebben gemaakt. Het is je gegund mop!! <3

BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke foto's weer :)

12. Janet12.6.16

Heerlijk om te zien en te lezen, Nicole! En ik heb ook ooit zo'n jeepsafari gedaan en zat ook met geknepen billen in de jeep. Zo bang dat we in een afgrond zouden komen. Hihihi!

BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er een heel fijne vakantie uit! Met zoveel lekker eten ;)

14. Suzanne4.8.16

Wat gaaf om te lezen! Ik vertrek zondag naar Alanya en was op zoek naar inspiratie, hihi. Aangezien ik echt een food gek ben, ben ik echt fan van je schrijfstijl ;) Ik ben erg benieuwd naar de naam van het reisbureau waar je de jeepsafari hebt geboekt, lijkt me megavet om te doen. En als je nog meer tips hebt, altijd welkom! :D Liefs X