Photo Diary #72 | Boottocht in Turkije, chillen bij het zwembad & ijsjes eten - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Headers [Header1/Header2]

header2

Photo Diary #72 | Boottocht in Turkije, chillen bij het zwembad & ijsjes eten

Oh jongens, wat een fijn weekje heb ik gehad afgelopen week! Ik was zes dagen lang te vinden in Marmaris (Turkije) waar ik echt heel erg heb genoten. Ik ben weer helemaal uitgerust en opgeladen! We maakten een tripje naar Içmeler, huurden daar mountainbikes, we gingen varen, hebben lekker aan het zwembad gelegen en hebben kleine bergdorpjes bezocht. Benieuwd naar mijn week? Lees dan snel verder!

Op zaterdag is het helaas niet zo mooi weer. Het is erg bewolkt en het waait hard. Geen dagje om aan het zwembad te liggen dus, maar wél een perfecte dag om er op uit te gaan. We pakken dit schattige wit-oranje busje en rijden naar Içmeler, een dorpje in de buurt van Marmaris. Gisteren heb je al een uitgebreid verslag kunnen lezen over ons tripje naar Içmeler!

In de omgeving van Marmaris is het vrij bergachtig. Ik vind het zo'n mooi gezicht: zo'n mega berg!

Samen met mijn zusje op het strand in Içmeler. Als het hier lekker weer is, ligt het strand bomvol mensen. Nu zijn we - met een handjevol andere toeristen - de enige mensen op het strand.

We besluiten een fiets te huren om zo het dorpje te verkennen. Voor 10 Turkse Lira (iets meer dan 3 euro) kunnen we de hele dag een fiets huren.

We rijden langs de kust, de bergen in, langs allemaal mooie hotels, kleine huisjes... wat is het mooi!

Na een lange fietstocht hebben we wel honger: tijd voor lunch. We eten bij Nefis Pide, een landelijk tentje waar allerlei typisch Turkse gerechten worden geserveerd. We nemen allebei pide: een plat brood met gehakt en groenten. Zo lekker!

Na afloop van elke maaltijd krijg je een kopje çay, Turkse thee. Gratis en voor niets! Het is heel erg sterke thee, dus je moet er van houden, maar met een klontje suiker is het prima te drinken.

En als je in Turkije bent, is er één ding dat je echt moet doen. Ik ben inmiddels zeven keer in Turkije geweest en elk tripje heb ik het wel gedaan: een paar nepschoenen kopen. Oké, helemaal legaal is het niet, maar eerlijk: het zijn keer op keer de fijnste schoenen die ik heb. Zo kocht ik tijdens deze reis dit paar nep Nikes. Ze lopen onwijs lekker en kostten 50 Turkse Lira, wat ongeveer €16 is.

De volgende ochtend ontbijten we weer bij het hotel. Ik neem een Turks ontbijt en Marlinde een Engels ontbijt.

Op zondag hebben we een boottochtje op de planning staan. De weersvoorspellingen zijn een stuk beter dan zaterdag, maar alsnog wordt er voorspeld dat het erg bewolkt en winderig kan zijn. We varen op een bootje zoals op bovenstaande foto. De boot bestaat uit verschillende dekken en is vol met ligbedjes waarop we een heerlijk, relaxte dag hebben.

Dat blauwe water! Zó helder!

Op de boot krijgen we ook lunch. Het is een beetje een bijeengeraapt zooitje: brood, pasta, salade en kip, maar het is erg lekker!

Na een paar uur maken we een tussenstop in Turunç, een ander klein dorpje in de buurt van Marmaris. Hier hebben we ruim een uur vrije tijd om het dorpje even in te gaan. Marlinde en ik kijken bij wat kleine winkeltjes, waar Marlinde een armbandje koopt. Verder halen wat snacks bij de supermarkt en genieten even van het zonnetje. Daarna de boot weer op!

Als we terugkomen in ons hotel, is het bed prachtig opgemaakt door de schoonmakers. Ik vind het altijd zo knap hoe ze van die mooie figuren maken van handdoeken. Ze hebben zelfs een briefje achtergelaten waarop ze in hun beste Engels iets geschreven hebben.

En natuurlijk schrijven wij een briefje terug en probeer ik hen in mijn beste Turks te bedanken voor de mooie bedden. Het is in Turkije vrij gebruikelijk om fooien te geven en als dank voor de mooie bedden, geven we ook wat geld aan de schoonmaaksters.

's Avonds eten we weer bij Nefis Pide, maar dit keer het restaurant wat op twee minuten loopafstand van ons hotel zit. Als voorgerecht nemen we soep en als hoofdgerecht heb ik deze mega salade met kip. Toch een beetje gezond proberen te doen deze vakantie, haha!

Op dinsdag wordt het slechtste weer van de hele week voorspeld. 's Ochtends is het enorm bewolkt en regent het zelfs. Op die dag hebben we onze village tour gepland staan. Samen met nog 15 andere toeristen gaan we in een busje de bergen in om daar in kleine bergdorpjes te kijken.

We mogen zelfs bij een aantal mensen in hun huisjes binnenkijken, zo leuk om te zien!

In één van de tuinen mogen we fruit plukken. Aan de bomen hangen heel veel sinaasappels, limoenen en mulberries. Zo lekker!

Daarna brengen we een bezoek aan de waterval in Turgut. Je kunt zelfs helemaal tot bovenaan de waterval lopen, heel erg tof.

Tot slot gaan we nog langs de moskee in Turgut. Een klein moskeetje met een prachtig interieur.

Bij het hotel waar we verblijven zit ook een bar waar we 's avonds wat drinken en spelletjes spelen.

Op woensdag is het heerlijk weer: 25 graden en volle zon. We brengen de hele dag bij het zwembad door, genieten!

Ik krijg zomaar een kopje koffie van één van de Turkse barmannen. En dat terwijl ik niet eens koffie lust.

's Avonds eten we onze laatste avondmaaltijd in Turkije. Een broodje hamburger met friet, zó lekker!

Op donderdagochtend worden we al om half 6 opgehaald bij het hotel en dat terwijl ons vliegtuig pas om half 11 vertrekt. We zijn dan ook veel te vroeg op het vliegveld, waardoor we nog heel lang moeten wachten. Gelukkig gaat de vliegreis heel voorspoedig en zijn we zo weer in Nederland.

Tegen Tim had ik verteld dat ik pas op vrijdag terug zou komen. Hij wist niet dat ik op donderdagavond al voor zijn deur zou staan om hem te verrassen! Hij was dan ook heel erg verbaasd (en schrok zich dood) toen ik ineens voor zijn deur stond.

Op vrijdag komen Tim, Twan, Jonathan en Sarah bij mij eten.

Na het eten halen we een ijsje bij de snackbar, ik had al zo lang geen softijs meer gegeten en daar had ik super veel zin in!

Daarna spelen we nog een potje Kolonisten en natuurlijk wint Tim weer.

Deze week moet ik weer aan geloven: ik moet weer aan het werk! Aanstaande donderdag is het Hemelvaart en ben ik lekker een dagje vrij. Verder heb ik nog niet veel spannende dingen op de planning staan! Geniet nog van je zondag en een fijne week!

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

13 opmerkingen:

1. Anoniem1.5.16

Leuke foto's :)

BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er een heel gezellige reis uit! En wat lief dat jullie de schoonmakers met een briefje en fooi bedanken :) dat zullen ze wel gewaardeerd hebben! En schattig dat je je vriend verraste, zoiets zou ik niet verborgen kunnen houden voor de mijne... ;)

3. oehh nu heb ik zin in een ijsje XD

4. Wat een heerlijke vakantie. Die handdoeken! Wat leuk gedaan :)

BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah wat leuk zo'n klein weekje Marmaris. Ziet er leuk uit allemaal zeg. Ik ben er zelf ook 2x geweest.

6. Wat gaaf zeg! Leuke foto's, al dat eten ziet er zo lekker uit.

7. Wat een superleuke foto's! En al dat eten, heerlijk! Ik vind je rok mega leuk

BeantwoordenVerwijderen
  8. oh wat goedkoop die nep nikes! en wat zijn jullie bedden gaaf opgemaakt zeg<3

9. Ik wil zo graag een keer naar Turkije! Het lijkt me een prachtig land.

10. Wat een heerlijke vakantie foto's! Ziet er prachtig uit!

BeantwoordenVerwijderen
  11. Heeerlijk die vakantie foto's! Fijn dat je zo genoten hebt!

12. Ah wat fijn, even een paar dagen er tussenuit! Ziet er heerlijk uit hoor!

13. Wat een heerlijke foto's. Al dat eten ziet er goed uit! En wat leuk dat jullie bij die mensen mochten binnenkijken. Die waterval ziet er ook prachtig uit, wauw! <3