Een dagje in Içmeler: mountainbiken! - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Headers [Header1/Header2]

header2
Uncategorized

Een dagje in Içmeler: mountainbiken!

Inmiddels sta ik weer met beide benen op Nederlandse bodem, maar vorige week was ik nog te vinden in het zonovergoten Turkije. Ja, het was even een shock om van +25 graden terecht te komen in dit kikkerlandje waar de regen met bakken uit de hemel kwam, maar ik ben inmiddels alweer helemaal geïntegreerd ;-)
Ik heb een hele fijne vakantie gehad in Marmaris en ben helemaal tot rust gekomen. Ik heb maar liefst drie boeken uitgelezen, wat voor mij echt een record is, aangezien ik normaal één boek per jaar lees. Heerlijk om nu echt even niets te moeten en alles te doen waar je zin in hebt.

Op zaterdag was het helaas wat minder weer en besloten we met de bus naar Içmeler te gaan. Içmeler is een klein dorpje dat op ongeveer zeven kilometer afstand van Marmaris ligt. We stapten in een oranje dolmus (de kleine, lokale busjes in Turkije), je betaalt een euro aan de chauffeur en je wordt vervolgens midden in het centrum van Içmeler afgezet. Je merkt wel dat het toeristisch seizoen nog op gang moet komen in Turkije, want heel veel winkeltjes waren nog gesloten. Hotels die nog potdicht zaten, geen strandbedjes op het strand te bekennen en heel weinig toeristen.
Het was heel apart om zo'n toeristisch dorpje - dat in de zomermaanden overvol is met toeristen - nu helemaal stil en leeg te zien.

Bij één van de weinige reisbureautjes die open was, raakten we aan de praat met de eigenaar. Hij bleek fietsen te verhuren en dat leek ons een uitgelegen kans om het dorpje te verkennen. Voor 10 Turkse lira (iets meer dan €3) konden we de hele dag een mountainbike huren, zonder dat we borg of iets dergelijks hoefde te betalen. Het feit dat alles zo goedkoop is, is dan ook één van de redenen dat ik van Turkije houd!

Mijn zusje en ik kozen allebei een mountainbike uit, kregen een slot mee en stapten op onze fietsen. Ik had nog nooit eerder op een mountainbike gereden en het was wel even wennen om ineens zo voorover gebukt op een fiets te zitten. Gelukkig kreeg ik het al snel onder de knie.
En wat fietst het fijn, zo'n mountainbike! We zijn zelfs een stukje de bergen in geweest en we gingen moeiteloos berg op en af. We zijn met de mountainbike ook nog het oude gedeelte van Içmeler in geweest. Hier ontsnap je even uit het toeristische centrum en kom je allemaal vrolijk gekleurde huisjes tegen, kleine cafeetjes en overal op straat vind je kippen en katten.

Bij een tentje in de old village hebben we heerlijk geluncht met pide, een soort plat gehaktbrood met groenten. Voor €3 hadden we een heerlijk vullende maaltijd.
Daarna stapten we weer op onze mountainbike en reden we terug naar het reisbureau waar we de fietsen hadden gehuurd. Inmiddels had ik flink last van zadelpijn, haha! Ik fiets bijna nooit meer nu ik een auto heb en zo'n mountainbike is natuurlijk heel andere koek dan een gewone fiets.

Wel vond ik het gaaf om eens op een mountainbike gereden te hebben en als je me een beetje kent (ik ben heel erg niet-sportief), is het dan ook zeer verrassend te noemen dat ik dit echt vaker wil gaan doen! In juni ga ik met mijn vriend op vakantie naar Alanya (ook Turkije, ja, ik ben een beetje Turkije-fan) en als het daar kan, wil ik zeker nog een keer een mountainbike gaan huren.
Wie weet ga ik het wel zo leuk vinden dat ik er over een tijdje één ga kopen. Ik heb me al een beetje georiënteerd en door een samenwerking met Matrabike, kwam ik bij hun goedkope mountainbikes uit. Daar ontdekte ik dat je al voor minder dan €200 een gloednieuwe mountainbike kunt kopen. Hoe goedkoop is dat?

Ik vond het heel erg tof om te mountainbiken. Als je het nog nooit op een mountainbike hebt gereden, kan ik je het zeker aanraden! Het is echt de perfecte manier om een dorpje of stad in een kort tijdsbestek te ontdekken.

Dit artikel is onderdeel van een samenwerking met Matrabike.

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

4 opmerkingen:

1. Leuk om te lezen! En inderdaad zo gek al die lege, verlaten dorpjes haha. Dat had ik ook toen ik in maart naar Cyprus ging. Daar heb ik trouwens ook fietsen gehuurd, echt een leuke manier om de omgeving te verkennen!

BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke en relaxte vakantie was dat! Wel jammer dat veel winkeltjes nog niet open waren. En wel leuk dat je in dat tentje zo goedkoop hebt gegeten. :-)

3. Wat heerlijk zeg! Toen ik rondreisde door Spanje heb ik ook in elke stad een fiets gehuurd, omdat je zo op de wat onbekendere plekken komt. Mooie foto's ook!

4. Wat heerlijk om zo op eigen houtje te gaan! :)