Weekend trip naar Izmir - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Headers [Header1/Header2]

header2

Weekend trip naar Izmir

Het is inmiddels alweer twee weken geleden dat ik op woensdagavond mijn ouders en zusje naar het vliegveld bracht nadat ze een weekje op bezoek waren in Istanbul. Ik zwaaide mijn ouders uit en een uurtje later stapte ik zelf ook op het vliegveld. Niet naar Nederland, maar naar Izmir: één van de grootste steden van Istanbul om daar een lang weekend door te brengen met mijn huisgenootjes. Na een vlucht van nog geen 60 minuten stonden we al op het vliegveld van Izmir. Mijn camera en ik hebben elkaar geen seconde in de steek gelaten en ik heb al het moois dat Izmir te bieden heeft vastgelegd. Kijk je mee?

Elke ochtend begonnen we bij de beste bakker in Alsancak, dichtbij het centrum van Izmir. Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag voor de Turken. Ze nemen er lekker de tijd voor en eten de meest uitgebreide en lekkere ontbijtjes ooit. Mij hoor je daar in ieder geval niet over klagen!
Bij de bakkerij bestelden we eerst een ronde met hartige broodjes en vervolgens sloten we af met megaveel gebakjes en taartjes. Op zo’n ontbijt konden we de hele dag wel teren. En dan te bedenken dat we nog geen €3 per persoon betaalden voor zo’n mega ontbijt!

Toen we ons tripje naar Izmir boekten, hoopten we dat we met onze bikini aan het strand konden liggen. Niets was minder waar, op donderdag was het een graad of 10 en heeft het de hele dag geregend. Balen, maar het mocht de pret niet drukken. We hebben de Clock Tower gezien, één van de highlights van Izmir. Daar hebben we natuurlijk ook de duiven gevoerd, ook al waren sommige van mijn huisgenoten doodsbang voor deze lieve beestjes.

Omdat we na een paar uur door de regen lopen helemaal doorweekt waren en het ijskoud hadden, besloten we om eerst maar eens op te gaan warmen in een restaurantje. We kwamen bij een schattig, Typisch turks cafeetje terecht aan het water. Daar speelden we Rummikub tussen allemaal Turkse mannetjes en dronken we çay (Turkse thee).

Als je van dieren houdt, dan ben je in Turkije in ieder geval op de goede plek. Overal vind je honden en katten waarvan het grootste gedeelte op straat leeft. En nee, dat is niet zielig, want de Turkse bevolking zorgt ontzettend goed voor deze straatdieren. Er zijn heuse “kattenhuizen” waar alle poezen dagelijks flink te eten krijgen en bovendien zijn de meeste honden die op straat lopen gewoon gechipt. Ook ik ben een rasechte animal lover en heb dan ook heel veel foto’s geschoten van alle lieve honden en poezen die ik tegen kwam.

Op vrijdag was het weer gelukkig een stuk beter! De paraplu konden we in ieder geval thuislaten, maar een warme sjaal was nog steeds welkom. We liepen over de Bazaar waar we voor €0,25 verse sinaasappelsap dronken. Ook kocht ik een zakje met super lekkere kipkruiden voor €0,35. Ik ben dol op alle Turkse marktjes. Het brengt zoveel sfeer met zich mee en je kunt hier super goedkoop je groenten, fruit of vis inslaan.

Daarna bezochten we Agora, het oude stadsgedeelte waarvan een groot deel nog intact is. Het grappige is dat dit oude stadsgedeelte middenin één van de drukste straten van Izmir ligt. Het contrast is dus heel groot! Voor 5 Turkse Lira (zo’n €1,75) kun je hier binnen kijken en dat is wat mij betreft echt een aanrader! Er staan nog een heleboel pilaren en zuilen overeind en er is zelfs een heel ondergronds gedeelte. Indrukwekkend om te zien!

Het kasteel op de berg scheen ook het bezichtigen waard te zijn en dus besloten we de klim te wagen. We liepen door een armoedig, maar ontzettend schattig wijkje in Izmir. Op straat speelden veel kinderen die wel met ons een praatje wilden maken. Verrassend genoeg spraken sommigen ook nog een paar woorden Engels. En met mijn basiskennis van Turks en handen- en voetenwerk kwamen we best een eind! Toen we boven op de berg aankwamen, genoten we eerst van het prachtige uitzicht over Izmir. Wauw! Om even bij te komen van onze klimtocht, gingen we eerst een kopje thee drinken voor €0,25. Omdat ik wel prima in het zonnetje zat, besloot ik het kasteel maar over te slaan en lekker te blijven zitten.

Op zaterdag brak het zonnetje écht door en was het ontzettend lekker weer. We namen de trein naar het laatste station en vanaf daar pakten we de bus richting Eski Foça: een prachtig, afgelegen gebied strak aan de zee, op zo’n twee uur rijden van het centrum van Istanbul vandaan. Wat hebben we hier een geweldige dag gehad! Ook al was het zeewater nog ijskoud (zo’n 14 graden), besloten ik en een paar van mijn huisgenoten gewoon lekker het water in te duiken. Ik denk niet dat ik het ooit zo koud heb gehad, maar grappig was het wel.
Daarna hebben we de hele dag in het zonnetje op het strand doorgebracht met een XXL picknick. Aan het eind van de middag zijn we op een terrasje gaan zitten om de zonsondergang te kijken en ’s avonds hebben we hier ook nog gegeten. Uiteindelijk hebben we de laatste bus weer teruggepakt richting het centrum.

Op zondag hadden we nog een heerlijk, typisch Turkse brunch en daarna was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Wat een perfect weekend!
Ik ben dol op Istanbul, maar nu ik in Izmir ben geweest, denk ik dat ik Izmir misschien nog wel toffer vind dan Istanbul. De stad heeft dezelfde stadse sfeer, maar is veel meer natuur en het is ook een stuk rustiger dan in Istanbul. Als ik gepensioneerd ben, ga ik zeker een mooi strandhuisje kopen in Eski Foça om daar mijn vakantiedagen door te brengen!

Ben jij al wel eens in Izmir geweest?

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

23 opmerkingen:

1. Oh wauw, wat een prachtige foto's zeg. Ziet eruit als een heerlijke plek. Wat is je lay-out trouwens mooi zeg!! X

BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's, lijkt me de perfecte honeymoon destination ahah.

3. Wat een mooie foto's, lijkt me de perfecte honeymoon destination ahah.

4. Wat leuk! En die foto van de Clock Tower is echt super mooi!!

5. Dat ziet er echt heel erg goed uit

6. Wat een prachtige foto's! Mag ik vragen welke camera jij ook al weer gebruikt?

7. Wat super ziet het er allemaal uit zeg, ik ben zelf een aantal jaar op vakantie geweest naar Turkije en dat is altijd prima bevallen.

BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Het ziet er echt heel tof uit!

9. Jeetje, wat is het prachtig daar! Liefde voor al dat eten, yum. Verder vind ik die hondjes wel ontzettend schattig :) Liefs

10. Wat een geweldig mooie foto's weer, echt prachtig!!

BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's! Je hebt me overtuigd, hier moet ik zeker een keertje heen. Lijkt me super leuk!

12. Ohhh wat ziet dat er leuk uit! Je hebt echt hele mooie foto's gemaakt :-)

13. Ziet er een prachtige streek uit! Dat strand, wauw... Zou ik ook wel een dagje aan willen vertoeven :D hoe mooi ook dat er zo goed voor de straatdieren gezorgd wordt.

BeantwoordenVerwijderen
  14. Aaah, wat is het toch mooi zeg. Lijkt me heerlijk. Dat eerste gebakje.

15. Geweldig zeg! Je hebt hele mooie foto's gemaakt en dat eten ziet er te lekker uit haha :)

16. Wat een mooie foto's heb je gemaakt Nicole. Volgens mij heb jij het daar prima naar je zin! Geniet nog even van je tijd daar! X

BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's. Ziet er daar prachtig uit!

18. Ik ben een week in Izmir geweest op studiereis. Daardoor heb ik naast de clocktower, het kasteel en de uitkijkpost niet veel meer gezien dan scholen. Ook leuk hoor, maar door jouw foto's wil ik terug om de rest ook te bekijken!

19. Wauw, heerlijk artikel! Maar dat ontbijt.. dat spant toch wel de kroon. Lijkt me geweldig om te proeven!

BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw wat een prachtige foto's! Nu heb ik heel veel zin in de zon en kijk ik er naar uit om op reis te gaan :) amuseer je daar nog goed!

21. Anoniem28.4.15

mooie foto's!! Ik ben zelf ook op uitwisseling geweest naar Istanbul en ik raad je Polonezköy , Şile en Kilyos zeker aan. Die plekken zijn vooral leuk wanneer het weer straks wat warmer is.
    Veel plezier nog en geniet er van, de tijd vliegt voorbij namelijk en voor je het weet zit je weer in Nederland en mis je Istanbul nog iedere dag, ik spreek uit ervaring;)

BeantwoordenVerwijderen
  22. Zag er leuk uit! Wat en mooie foto's!